Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

"Som rurals, som futur!"

Ctra. Sant Llorenç de Morunys, Km 2
25280 Solsona (Lleida)
T+ 93 653 94 19 | secretaria@arca-dr.cat

"Compatibilitzar entorn rural, natura, sostenibilitat i activitat econòmica és possible". En parlem amb Marian Rius

"Compatibilitzar entorn rural, natura, sostenibilitat i activitat econòmica és possible". En parlem amb Marian Rius.

LEADER NATURA és un projecte de cooperació coordinat pel Consorci Leader Pirineu Occidental que aglutina 10 Grups d’Acció Local de Catalunya (GAL). Una iniciativa amb l’objectiu principal de fomentar el desenvolupament socioeconòmic de les zones rurals, en particular dels Espais Naturals més destacats de Catalunya i les seves àrees d’influència, en coordinació amb els agents i empreses locals, i tenint en compte la compatibilitat amb la sostenibilitat de l’entorn, i de les activitats que s’hi duen a terme.

Avui parlem amb Marian Rius, gerent del Consorci Leader Pirineu Occidental, perquè ens expliqui amb més detall el projecte "LEADER NATURA":

  • D’on sorgeix la idea d’aquest projecte?
    La idea sorgeix de la peculiaritat d’alta muntanya i de l’entorn natural privilegiat de l’àmbit del nostre Consorci, que inclou el Pallars Jussà, el Pallars Sobirà, l’Alta Ribagorça i la Val d’Aran. Quatre comarques que aglutinen aproximadament el 50% de la zona natural protegida de Catalunya (més de 112.000ha), i on també es troba l’únic Parc Nacional, el d’Aigüestortes i Estany de Sant Maurici.
    Aquests factors tan singulars, sumats a la necessitat de promoure l’activitat econòmica d’una població reduïda (poc més de 34.000 habitants) i molt dispersa, ens va dur a pensar que calia treballar-ho directament des del territori a través d’un projecte de cooperació específic.
    L’actual projecte “LEADER NATURA” va néixer el 2014 sota el nom de “FemPARC”. Una iniciativa que tenia com a objectiu principal fomentar la col·laboració dels diversos agents socials implicats i la cooperació territorial, per tal d’elaborar Plans d’Acció que tinguessin com a finalitat el desenvolupament socioeconòmic de les zones d’influència dels Espais Naturals protegits. Un desenvolupament sostenible que garantís la compatibilitat de les activitats econòmiques amb la protecció i la conservació de l’entorn.  
    Amb la participació de 7 Grups d’Acció Local i 6 Espais Naturals protegits, “FemPARC” va treballar conjuntament amb els organismes públics que gestionaven aquests espais i es van impulsar accions com el disseny i promoció de diverses propostes ecoturístiques (zona Pirineus); o bé la creació i dinamització de Taules de Concertació territorials.
  • L’any 2016, però, es creu necessari que les empreses del territori participin de forma activa en el projecte. A què respon aquesta redirecció del projecte?
    A partir del 2016, i ja sota el nom de “LEADER NATURA”, el projecte fa un canvi de rumb i l’agent privat es converteix en el col·laborador principal. Es tracta, doncs, de donar suport a les petites empreses i entitats que duen a terme activitats en els Espais Naturals protegits i les seves zones d’influència; uns espais i recursos naturals que, a la vegada, són el seus inputs principals.
    En aquesta nova fase del projecte, amb la participació ja de 9 Grups d’Acció Local i 12 Espais Naturals protegits, es busca donar continuïtat a les accions dutes a terme en l’edició anterior, fent especial incidència en el treball col·laboratiu que fomenten les Taules de Concertació territorials. Un treball en xarxa que, per exemple, ha permès dissenyar 62 experiències rurals i de natura comercialitzables, viables i sostenibles. En aquest sentit, cal destacar que en un principi es van rebre un total de 182 propostes d’experiències rurals i de natura per part dels diferents territoris inclosos en el projecte, 86 de les quals es van treballar i desenvolupar en detall per acabar dissenyant les 62 experiències finals.
    Cal tenir en compte que en la majoria de casos de gestió dels Espais Naturals s’estableixen instruments de planificació centrats en la protecció del patrimoni natural, ja que parlem de zones on es troben notables valors de patrimoni cultural, agrícola i ramader. Uns espais, però, on també s’hi desenvolupen activitats econòmiques, majoritàriament iniciatives turístiques i que, a la vegada, influeixen  en el desenvolupament econòmic dels territoris on estan situats. Per tant, és clau el disseny i implementació de plans que fomentin en desenvolupament econòmic d’aquests territoris que, a la vegada, siguin compatibles amb la conservació i la sostenibilitat de l’entorn, així com les activitats que s’hi duen a terme.
    Uns plans que han de fer front i intentar compatibilitzar factors tan diversos com el canvi climàtic, el turisme, les comunitats locals i la gestió de qualitat dels Espais Naturals per a la seva conservació i protecció.
  • Que ha significat pel Consorci i pel territori aglutinar agents tan diversos– empreses, ciutadania, entitats, institucions, parcs naturals...- i amb interessos que, algunes vegades, poden semblar contraposats?
    La cooperació entre territoris rurals és una eina important per als Grups d’Acció Local i per al desenvolupament socioeconòmic de les nostres comarques, donat que permet establir sinèrgies, forjar compromisos i conèixer noves iniciatives i formes de treballar. La difusió d’experiències innovadores i transferibles, l’intercanvi d’informació entre Grups, i l’actuació conjunta contribueix a la consecució dels objectius que es fixa el projecte, i que comparteixen els Grups en les seves Estratègies de Desenvolupament.
    La participació dels agents socials del territori, tant els propis organismes públics implicats en l’àmbit de treball del projecte, com els agents privats de caire econòmic i social,  i també entitats sense ànim de lucre, és essencial per al desenvolupament i execució del “LEADER NATURA”.  És necessària la col·laboració amb els organismes públics que gestionen els Espais Naturals inclosos en el projecte, i d’altres administracions, per tal de treballar de forma coordinada en la consecució dels objectius comuns, i per tal de transferir i compartir la informació de la realitat d’aquests territoris, d’altres projectes que es duguin a terme i de les pròpies actuacions del “LEADER NATURA”.
    Pel que fa als agents privats del territori, es pretén establir un treball cooperatiu a partir de les Taules de Concertació, on es convoca als sectors implicats i se’ls convida a col·laborar amb el projecte. Més enllà de la col·laboració, aquells que estiguin interessats i que encaixin amb els objectius del “LEADER NATURA”, seran partícips de forma directa de les actuacions del projecte. Podent ésser aquest un impuls per a la difusió de les seves activitats i l’accés a nous clients/usuaris/consumidors de natura principalment a través de les noves tecnologies.
    El sector privat és el que esperem que acabi rebent els resultats més immediats de les accions que es proposen al projecte, donat que en la darrera anualitat del projecte es va recopilar una base de dades de més de 380 proveïdors privats d’experiències de natura i fauna.

  • I si parlem de finançament, amb quins recursos compta “LEADER NATURA”?
    Actualment el projecte està subvencionat pel Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació de la Generalitat de Catalunya, concretament per la Direcció General de Desenvolupament Rural,en el marc dels Ajuts de Cooperació Catalana entre Grups d’Acció Local i cofinançat pels fons FEADER.

  • Un dels objectius fixats al projecte és la desestacionalització de l’activitat econòmica del territori. Com es contempla en el projecte?
    Desestacionalitzar l’activitat i les visites als Parcs i altres Espais Naturals destacats de Catalunya és vital per als territoris rurals i la majoria de les accions del projecte així ho pretenen, ja sigui directa o indirectament. La gestió turística ens permet distribuir els fluxos de visitants i evitar la sobrefreqüentació en els mesos més vulnerables (els períodes de més freqüentació de senderistes, cicloturistes, observadors de flora i fauna, aficionats a l’ornitologia, etc. en molts casos coincideixen amb els mesos de primavera i tardor). Això permet augmentar l’ocupació fora de la temporada turística més convencional.
    Reduir els riscos i impactes negatius de la freqüentació, amb la gestió de visitants influint en el nombre de visitants, moments en què es produeixen (nidificació d’espècies, vulnerabilitat per foc, allaus, etc.).
    Integrar els establiments en el seu entorn, la reducció del consum energètic, l’arquitectura sostenible, etc.,  amb la participació dels agents turístics.
    Tots aquests elements proporcionen un factor de qualitat turística i de gestió dels Espais Naturals de Catalunya; de manera que podem també concebre el turisme en àrees de natura i el seu entorn com un instrument per a la conservació.
  • “LEADER NATURA” porta 5 anys en funcionament, quina valoració es fa des del Consorci?
    Tot i que pot semblar el contrari, des del Consorci considerem que el projecte és encara molt jove i les accions s’han dut a terme de manera molt progressiva i adaptada a les nostres possibilitats. Algunes de les actuacions que s’han impulsat durant aquests anys, i que m’agradaria destacar són:
    - L’organització de 13 jornades formatives específiques segons les necessitats dels propis grups Leader i dels Espais Naturals de les respectives zones, amb més de 200 assistents.
    - La creació de 3 Taules de Concertació Territorial i de presentació del projecte a les zones del Pirineu,  Tarragona i Catalunya Central. Unes Taules que han comptat amb la participació de 27 entitats públiques, i la col·laboració de diversos sectors privats: empreses de lleure i oci, empreses d’observació de flora i fauna, empreses de guiatge, agroalimentàries, artesanals, allotjaments, etc.
    - El disseny de 38 propostes d’ecoturisme a la zona del Pirineu, i la seva corresponent traducció al castellà, anglès i francès, per tal d’arribar així al màxim de visitants.
    - La creació, disseny i edició de propostes d’itineraris ecoturístics pel “Parc Natural de les Capçaleres del Ter i del Freser”, així com l’elaboració d’un recull fotogràfic d’aquest espai.
    - El disseny de 62 “Experiències rurals i de natura” personalitzades i proposades per ens públics i privats dels diferents territoris inclosos al projecte, amb la col·laboració de més de 220 promotors que han aportat propostes d’experiències de natura i fauna que impliquen a més de 382 proveïdors locals.
  • I, actualment, quines són les principals actuacions del projecte?
    Actualment estem treballen en el disseny i posada en funcionament d’una plataforma web de promoció que, a curt termini, incorporarà un motor de reserves per a la venda on-line que estarà a disposició dels proveïdors locals d’experiències de natura de totes les zones rurals de Catalunya.


FONT: Consorci Leader Pirineu Occidental 
Publicat a la plataforma Ajuntament Impulsa