Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

"Som rurals, som futur!"

Ctra. Sant Llorenç de Morunys, Km 2
25280 Solsona (Lleida)
T+ 93 653 94 19 | secretaria@arca-dr.cat

Hotel Cotori, la recuperació d'un hotel amb història

Hotel Cotori, la recuperació d'un hotel amb història.

Parlem amb Maria José Escoll, Propietària de l’Hotel COTORI....

Filla dels propietaris de l’antic Hostal Cotori, Maria José, juntament amb el seu marit, prengué les regnes de l’establiment i ha reconvertit l’antic hostal familiar amb un hotel de referència a la comarca.
Aquest projecte ha significat una remodelació total de l’edifici, donant-li un estil propi que li ha retornat el protagonisme que havia tingut l’hostal anys enrere.

- La família Escoll – Rei compta amb una llarga experiència en el sector turístic a la comarca. L’any 2010, decideix fer un pas endavant i obrir el primer establiment de tres estrelles a El Pont de Suert. Ens pots dir com va sorgir la idea?
La motivació principal per impulsar aquest projecte va ser sentimental. La meva família s’ha dedicat a l’hostaleria tota la vida i quan va arribar la jubilació dels meus pares i calia prendre una decisió sobre que es feia amb el negoci familiar, vam creure que seria una molt bona idea recuperar la vida i el renom que havia tingut l’hostal a la comarca, tot reconvertint-lo en un nou establiment de tres estrelles.

El fet de que a la comarca no hi hagués cap hotel de tres estrelles, més enllà del ressort de Boí i Taüll, també fou clau. Vam veure que hi havia una necessitat d’aquest perfil d’establiment, volíem que el visitant que vingués a l’Alta Ribagorça disposés d’un hotel de tres estrelles de qualitat on allotjar-se. Tant el meu marit com jo, creiem en les possibilitats de la comarca.

- En el moment d’impulsar el projecte, et vas trobar amb alguna dificultat?
La burocràcia. Quan inicies un projecte d’aquestes característiques intervenen diferents institucions que, a la vegada, et sol·liciten multitud de documentació. Una tasca que en ocasions pot resultar molt feixuga.
Un altra dificultat fou la coordinació de tots els proveïdors implicats en el projecte: arquitectes, paletes, electricistes, fusters.....

- Per als que no coneixen l’hotel, ens pots explicar els serveis que ofereix l’establiment als seus hostes? Es disposa d’activitats que complementin l’estada a l’hotel?
A nivell d’instal·lacions, l’establiment compta amb 12 habitacions totalment reformades i dissenyades tot seguint un estil minimalista i elegant, que juga amb els materials i els colors típics de muntanya. Les habitacions, totes amb connexió wifi, disposen de sortida a l’exterior: les dobles –normals, amb vistes a la plaça del Mercadal; i les superiors i la suite, amb vistes al riu Noguera Ribagorçana i a la muntanya del Miravet.

Un dels punts més característics del nou hotel és el Cotori Cafè, situat a la planta baixa de l’establiment. Un gran espai obert a tothom on es pot degustar tot tipus de xocolata, te i cafè, al costat d’una gran llar de foc. Amb aquesta “cafeteria de muntanya”, s’omple un buit a la població, que fins aleshores només disposava de bars.

Pel que fa a les activitats, des de l’hotel oferim diversos packs als nostres hostes: pack romàntic, amb un kit sensual de benvinguda; el pack de senderisme, amb excursions i rutes per la comarca; el pack de raquetes de neu; i el pack per anar a visitar el Parc Nacional d’Aigüestortes, entre d’altres. Són activitats molt complertes, per exemple, en el pack per visitar el Parc Nacional, s’inclou un taxi que recull als visitants a l’hotel i els acompanya al Parc on els espera un guia per fer-los la visita i, un cop acabada, el taxi els retorna a l’hotel.
Un altra opció que oferim, i que és molt ben rebuda pels nostres hostes, són els descomptes per visitar les esglésies del romànic de la Vall de Boí, patrimoni de la humanitat per la UNESCO.

- Si parlem dels visitants, quin és el perfil dels hostes que s’allotgen a l’hotel?
L’hotel està enfocat a parelles, ja siguin joves o grans, que en la seva majoria provenen del territori català.
Durant els mesos de maig i setembre, en setmanes molt concretes, també allotgem molts motoristes de països com Alemanya, Anglaterra i Bèlgica, que recorren el territori tot seguint la via BMW que travessa l’Alta Ribagorça.
Un altre perfil de visitant és el ciclista. L’Hotel Cotori és un hotel bikefriendly i, com a tal, disposa d’un espai dedicat als ciclistes, on poden guardar les seves bicicletes i disposen d’un petit taller de reparació. Hem de tenir en compte que ens trobem en un territori on hi ha multitud de rutes per fer amb bicicleta i, per tant, es tracta d’un perfil de client altament potencial.
Entre setmana també treballem molt amb els comercials i empresaris que visiten la comarca per negocis i que, per la llunyania de la mateixa, cal que facin nit al territori.

- L’hotel Cotori forma part de xarxes com “DOMUS SELECTA – Hoteles con encanto” i “Petits Grans Hotels de Catalunya”. Quins requisits es necessita per entrar a formar part d’aquestes xarxes? I els beneficis que se’n deriven?
“Petits Grans Hotel de Catalunya”, tal com indica el seu nom, és una xarxa formada per establiments petits, de menys de 15 habitacions, i de gran qualitat, de 3, 4 i 5 estrelles, gestionats familiarment. Per tal de formar part d’aquesta xarxa, a més de complir amb els requisits detallats, cal superar una auditoria prèvia. Aquesta xarxa, iniciada a les terres gironines, s’ha anat ampliant pel territori català i, a dia d’avui, l’Hotel Cotori és l’únic de la comarca que en forma part.
“DOMUS SELECTA – Hoteles con encanto”, són els anomenats hotels boutique. Segueix uns criteris similars a la xarxa de Catalunya, però a nivell estatal; establiments de petites dimensions i de gran qualitat.

Formar part d’aquestes xarxes, a més de promocionar-te de forma conjunta, assegura uns estàndards de qualitat i bon servei als possibles clients.

- A través del programa Leader, l’administració pública dóna suport a iniciatives empresarials dedicades a la diversificació dels territoris rurals de Catalunya. En el vostre cas, heu tramitat aquest ajut amb el recolzament del Consorci Centre de Desenvolupament Rural Pallars – Ribagorça. Ens pots fer una valoració de la vostra experiència?
El resultat ha estat molt satisfactori, hem rebut l’ajut a temps i sense cap impediment, i en tot moment hem tingut el suport i recolzament del Consorci que ens ha gestionat l’ajut. Tot i així, cal assenyalar que és un procés complex i feixuc degut a la multitud de documentació que cal preparar.

- Projectes com aquest són una font de treball als territoris rurals, tot i així, i tenint en compte la situació econòmica actual, consideres que segueix essent un bon moment per emprendre als territoris rurals?
Personalment crec que ara no és un bon moment. Quan nosaltres vam impulsar la remodelació de l’hotel encara no havia començat aquesta crisi i la situació era totalment diferent. A dia d’avui no m’arriscaria a fer una inversió tan important com la nostra.

- Com afecta aquesta situació al turisme que visita la comarca? Des de l’hotel heu pres alguna mesura per mitigar-ne els possibles efectes?
On s’ha notat més aquesta situació és en el nombre de pernoctacions. El cap de setmana ha passat de dues nit a una. És a dir, si abans els visitants arribaven el divendres a la nit i es quedaven fins diumenge, allotjant-se dos nit a la comarca; a dia d’avui arriben dissabte al matí i, d’aquesta manera, tan sols pernocten una nit a l’hotel.

Què hem fet per frenar aquesta tendència i guanyar visitants?, doncs diferents ofertes. Des de l’hotel estem en diferents caixes regals (“Smartbox”, “La vida és bella”), col·laborem amb diferents empreses com Lets Bonus, oferim packs de cap de setmana (pack romàntic, pack romànic, pack multi aventura....), tenim l’opció “late check out” (per 5€ més per persona els hostes poden quedar-se a l’hotel fins les tres de la tarda), etc. Tot un seguit d’idees i opcions que ajudin a captar més visitants a l’hotel i, per extensió, a la comarca.

- Un cop reconvertit l’allotjament en un hotel, i passats 3 anys des de la seva obertura, quina valoració en fas? I, en un futur, quins són els objectius que t’has marcat?
El nostre objectiu a curt termini és mantenir-nos com ara i poder seguir treballant. Estem molt satisfets amb el resultat del nostre projecte i estem treballant, i treballarem, per augmentar el nombre de visitants, sobretot entre setmana.

En el nostre sector en general tenim un problema d’estacionalitat, tothom fa les vacances alhora i, com a conseqüència, ens trobem que, per exemple, entre setmana ens falten hostes. Ens hem de reinventar per aconseguir desestacionalitzar el turisme que ens visita i, a més de treballar el cap de setmana, omplir també entre setmana. Hem de buscar idees i oferir activitats i promocions que facin que els visitants es demanin festa per pujar a visitar-nos entre setmana.

- Ja per acabar, ens podries dir què cal visitar quan arribem a l’Alta Ribagorça?
No pots pujar a l’Alta Ribagorça i no visitar l’únic Parc Nacional de tot Catalunya, el Parc Nacional d’Aigüestortes. També és imprescindible conèixer el conjunt d’esglésies romàniques de la Vall de Boí, Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO; o bé visitar l’antic balneari de Boí.
Cal tenir en compte que Pont de Suert es troba al vell mig de tres valls: la Vall de Boí, la Vall d’Aran i la Vall de Benasc. Tres territoris que ofereixen al visitant història, patrimoni i paisatge.

Més informació: www.hotelcotori.com


Informació i fotografies: Hotel Cotori