Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

"Som rurals, som futur!"

Ctra. Sant Llorenç de Morunys, Km 2
25280 Solsona (Lleida)
T+ 93 653 94 19 | secretaria@arca-dr.cat

GUSTUM

Productes de la terra

EL PROJECTE

El projecte “GUSTUM” neix de la mà de l’antic Consorci Leader Urgell-Pla d’Urgell l’any 2011. “GUSTUM” pretén posar en valor el producte agroalimentari local més enllà de la seva qualitat organolèptica, i vincular-lo al paisatge, l’economia, la cultura i les tradicions del territori.

En aquest sentit, la producció agroalimentària es vincula amb altres elements i activitats econòmiques del territori, com són la gastronomia-restauració i el paisatge-turisme. A més, els productes agroalimentaris locals esdevenen un element identitari, de manera que contribueixen no solament al manteniment de les economies locals, sinó també a la comprensió de la cultura i de la societat rural.

OBJECTIUS

“GUSTUM” pretén incentivar la creació d’activitat econòmica al territori a partir de la promoció i comercialització del producte agroalimentari local i de la sinergia amb altres sectors del territori, com el turisme, la gastronomia i el petit comerç.

 El projecte es concreta amb els següents objectius específics:

  • Identificar, donar a conèixer i valoritzar els productes i productors locals.
  • Vincular el sector agroalimentari amb el turisme, la gastronomia i el petit comerç.
  • Afavorir l’associacionisme en el sector.
  • Facilitar eines als productors per promocionar i comercialitzar el seu producte.

PÚBLIC OBJECTIU

  • Petits elaboradors de productes locals.
  • Associacions de pagesos  i/o elaboradors i cooperatives.
  • Petites empreses elaboradores sempre que produeixin sota algun distintiu de qualitat alimentària.
  • Restauradors, comerciants del territori i establiments de turisme rural.
  • Comunitat educativa.

ACCIONS

Les accions desenvolupades sota el paraigua de “GUSTUM” es poden classificar en les categories següents:

Pedagogia a les escoles

La Cúpula Gustum és un projecte educatiu que dona a conèixer qui, com i on es produeixen els productes alimentaris que consumim diàriament i quin impacte té el seu consum amb les nostres tradicions, cultura i paisatge. Inclou tres recursos: un inflable semiesfèric a l’interior del qual es projecten vídeos en 360º, una maleta amb 6 jocs col·lectius i una guia didàctica.

Suport a iniciatives territorials col·lectives

Es donar suport a les iniciatives impulsades per col·lectius que tinguin un territori en comú i l’objectiu de promocionar el producte agroalimentari. Les acompanyem oferint-los suport tècnic i econòmic en assessoraments, formacions, disseny i impressió de material promocional, realització de pàgines web, etc. Les més rellevants han sigut:

  • Ruta de la Cervesa Artesana de Lleida: iniciativa promoguda pels “Cervesers de Lleida” per tal de promocionar la cervesa artesana produïda a la província de Lleida, generar visites als obradors participants i contribuir a la dinamització del territori. El projecte compta amb 7 microcerveseries adherides. 

  • Marca territorial Vall del Corb: acompanyament d’un grup de més de 60 persones, entres les quals s’hi troben productors, restauradors i artesans que treballen activament en un projecte comú per desenvolupar i promocionar la vall a través dels seus productes. La Vall del Corb és una zona demogràficament deprimida, que està a cavall de les comarques de l’Urgell, Conca de Barberà i Segarra i que té molt potencial turístic.

  • Pa de ronyó: tres forns de pa de les Garrigues que elaboren pa de ronyó són dels pocs que queden que puguin oferir aquest producte tan tradicional d’aquesta zona. Ells han tingut l’interès d’agrupar-se per posar-lo en valor, promocionar-lo i preservar aquesta tradició.

  • Mengem Garrigues: és una iniciativa que ha sortit en plena crisi sanitària i que està impulsada per 10 productors/es d’aquesta comarca. Tots ofereixen productes diferents, i s’han unit per oferir comandes conjuntes dels productes.

  • ADV Ecològica de Ponent: compta amb més de 90 socis, els quals estan units, en un principi, per temes tècnics en referència a la producció ecològica. Tot i això, des de fa un temps que estan tractant aspectes més relacionats amb la comercialització i distribució dels seus productes.

Impuls d’accions de promoció del producte local

  • Aquí, vins catalans”: campanya promoguda amb l’objectiu d’augmentar la presència de vins catalans amb DO a les cartes dels restaurants de Catalunya i, alhora, reconèixer i promocionar els establiments que tenen a les seves cartes un alt percentatge d’aquests vins.

  • Jornades gastronòmiques a l’Escola d’Hoteleria i Turisme de Lleida: organització de quatre jornades gastronòmiques anuals a l’escola en les quals un cuiner de referència de cada comarca dissenyava i elaborava un menú amb productes del seu territori. Un productor local l’acompanyava i explicava els seus productes.

  • Suport a productors locals: realització de guies de productors d’una comarca, donar accés i assessorament gratuït a Google My Business a 50 productors locals, elaboració de vídeo receptes, etc.

Accions amb col·laboració amb altres entitats

  • Networking agroalimentari de les Garrigues: jornada per promoure l’establiment de sinergies i relacions comercials i de proximitat entre productors d’aquesta comarca i potencials compradors.

  • Fòrum de l’Oli d’Oliva Verge Extra: és una iniciativa que neix d’un procés de concertació pública i privada en el sector de l’oli d’oliva, i que té l’objectiu de crear un espai de treball orientat a detectar necessitats i proposar mesures que afavoreixin la creació i la diversificació d’activitat econòmica i ocupació sostenible en aquest sector.

  • Accions territorials: són les que du a terme cada grup d’acció local al seu territori en funció de les seves necessitats. Es realitzen cursos i tallers de cuina, jornades gastronòmiques, assistència a fires, etc.

RESULTATS 

Els resultats amb més impacte són:

  • 7.000 alumnes i 60 escoles per curs escolar visiten la Cúpula Gustum.

  • 17 maletes de jocs col·lectius de la Cúpula Gustum.

  • 70 restaurants adherits a la campanya “Aquí, vins catalans”.

  • 34 empreses diagnosticades i assessorades en estratègies de màrqueting i vendes,  gestió econòmic-financera i internacionalització.

  • Més de 30 accions anuals arreu del territori català per promocionar el producte local.

  • 50 productors donats d’alta a Google My Business.

RECURSOS GENERATS 

 Alguns dels recursos que ha generat "GUSTUM" són: