Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

"Som rurals, som futur!"

Ctra. Sant Llorenç de Morunys, Km 2
25280 Solsona (Lleida)
T+ 93 653 94 19 | secretaria@arca-dr.cat

GUSTUM

Productes de la terra

EL PROJECTE

El projecte “GUSTUM” neix de la mà de l’antic Consorci Leader Urgell-Pla d’Urgell l’any 2011.

“GUSTUM” pretén posar en valor el producte agroalimentari local més enllà de la seva qualitat organolèptica, i vincular-lo al paisatge, l’economia, la cultura i les tradicions del territori.

En aquest sentit, la producció agroalimentària es vincula amb altres elements i activitats econòmiques del territori, com són la gastronomia-restauració i el paisatge-turisme. A més, els productes agroalimentaris locals esdevenen un element identitari, de manera que contribueixen d’una forma molt significativa no solament al manteniment de les economies locals sinó també a la comprensió de la cultura i de la societat rural.

OBJECTIUS

“GUSTUM” pretén incentivar la creació d’activitat econòmica al territori a partir de la promoció i la comercialització del producte agroalimentari local i de la sinergia amb altres sectors del territori com el turisme, la gastronomia i el petit comerç.

 El projecte es concreta amb els següents objectius específics:

  • Identificar, donar a conèixer i valoritzar els productes i productors locals.
  • Vincular el sector agroalimentari amb el turisme, la gastronomia i el petit comerç.
  • Afavorir l’associacionisme en el sector.
  • Facilitar eines als productors per promocionar i comercialitzar el seu producte.

PÚBLIC OBJECTIU

  • Petits elaboradors de productes locals.
  • Associacions de pagesos  i/o elaboradors i cooperatives.
  • Petites empreses elaboradores sempre que produeixin sota algun distintiu de qualitat alimentària.
  • Restauradors, comerciants del territori i establiments de turisme rural.
  • Comunitat educativa.

ACCIONS

Les accions desenvolupades sota el paraigües del projecte "GUSTUM" es poden classificar en vàries categories:

         Accions pedagògiques sobre el producte local adreçades a les escoles:

  • Cúpula Gustum: la “Cúpula Gustum” és un inflable a l’interior del qual es projecten vídeos en 360º sobre qui, com i on es produeixen els productes alimentaris que consumim diàriament. La presentació de la cúpula Gustum a les escoles va acompanyada d’una proposta de jocs col·lectius i d’una guia didàctica amb propostes d’activitats per dins i fora de l’aula.

    Accions de promoció i comercialització del producte local:
  • “Aquí, vins catalans”: Impuls de la campanya per tal d’augmentar la presència de vins catalans amb DO a les cartes dels restaurants de Catalunya i, alhora, reconèixer i promocionar els establiments que tenen a les seves cartes un alt percentatge d’aquests vins.
    Més informació: Facebook/Twitter @aquivinscat  

  • Accions individuals de promoció i/o comercialització: Aquestes actuacions afavoreixen els contactes intersectorials i serveixen per conscienciar sobre les possibilitats del producte local per un territori i el seu desenvolupament. S’ha ofert suport, entre d’altres, a iniciatives com ara el Tastaqmarca, la Fira de l’Hostal del Vilar, la Noguerale, la campanya “Carns del Ribagorça”, la promoció dels mercats setmanals del Ter-Brugent, etc.

  • Sessions de promoció del producte local, a través d'un/a cuiner/a que ensenyi les aplicacions que té aquest producte amb l'elaboració de diversos plats o a través d'un expert que els expliqui les varietats d'aquest producte local, les seves característiques i on el poden obtenir. S’ha donat suport, entre d’altres, a Tastaentorn, Agronyam, La Fira del Bolet i el Boletarie del Solsonès, etc.

  • Assessorament en màrqueting i vendes, gestió econòmic-financera i internacionalització: Servei de diagnosi i assessorament gratuït, in situ i personalitzat dirigit a empreses alimentàries. A partir de 2017,  aquesta acció es desenvolupa a través del projecte “Start-up Rural Catalunya”.

    Suport a iniciatives locals:
  • Ruta de la Cervesa Artesana de Lleida: Acompanyament de la iniciativa promoguda pels “Cervesers de Lleida” per tal de promocionar la cervesa artesana produïda a la província de Lleida, generar visites als obradors participants i contribuir a la dinamització del territori. El projecte compta amb 7 microcerveseries adherides. 
    Més informació: www.cerveserslleida.com  
    Facebook @rutacervesallda

  • Marca territorial Vall del Corb: Acompanyament del grup de productors, restauradors, artesans que treballen activament en un projecte comú per desenvolupar la vall. L’any 2000 es va crear l’Associació per al desenvolupament integral de la Vall del Corb, i fins a dia d’avui s’han recolzat iniciatives com la creació de l’Associació de cellers i productors alimentaris de la Vall del Corb (2014), la realització de jornades tècniques, la ruta turística gastronómica anomenada Trosfood, l’elaboració d’un pla d’acció i el web de la marca territorial.
    Més informació:  www.valldelcorb.cat
    Facebook/Twitter @ assocvalldelcorb
    Instagram @lavalldelcorb

  • Associació pel Foment del Turisme de les Garrigues: Acompanyament d’aquesta Associació que té previst renovar la imatge, els objectius, la Junta, etc. per tal de ser un organisme referent al territori. S’han realitzat reunions per saber l’estat de situació d’aquesta Associació i s’ha ofert recolzament econòmic en el disseny d’una nova imatge corporativa, en l’organització de l’Assemblea general i en la d’un networking entre tots els membres de la nova Associació.

    Jornades tècniques i gastronòmiques:
  • Organització de diverses jornades tècniques:
    Jornades de la Vall del Corb. Desenvolupament agroalimentari i turístic.
    Com identificar un Oli d'Oliva Verge Extra.
    Vinya, vins i territori a les Valls del Corb: quina varietat he de plantar?.
    “Innovem a través dels productes de les dones rurals a la Catalunya Central”.
    “La cuina amb cranc blau”. 

RESULTATS 

 A nivell d’impacte, el projecte ha permès:

  • 15.000 persones han visitat la Cúpula Gustum des del desembre de 2017.
  • Més de 60 escoles per curs escolar han visitat la Cúpula Gustum des del desembre de 2017.
  • Disseny de 6 jocs col·lectius que complementen la Cúpula.
  • 70 restaurants adherits a la campanya “Aquí, vins catalans”.
  • 7 obradors adherits a la “Ruta de la Cervesa Artesana de Lleida”.
  • 34 empreses diagnosticades i assessorades en estratègies de màrqueting i vendes,  gestió econòmic-financera i internacionalització.
  • Més de 30 accions anuals arreu del territori català per promocionar el producte local.
  • Generació de 34.000 impressions de tríptics, catàlegs, mapes, etc. de promoció de productes locals dels diferents territoris.
  • 850 inscrits a les tres edicions de la ruta enogastronòmica “TrosFood VallCorb”.
  • 245 productors col·laboradors al projecte.
  • Recolzament a 6 associacions de productors i marques de productes.
  • Col·laboració amb vàries jornades.

RECURSOS GENERATS 

 Alguns dels recursos que ha generat "GUSTUM" són: