GUSTUM. Productes de la terra
EL PROJECTE
El projecte “GUSTUM” neix de la mà de l’antic Consorci Leader Urgell-Pla d’Urgell l’any 2011. “GUSTUM” pretén posar en valor el producte agroalimentari local més enllà de la seva qualitat organolèptica, i vincular-lo al paisatge, l’economia, la cultura i les tradicions del territori.
En aquest sentit, la producció agroalimentària es vincula amb altres elements i activitats econòmiques del territori, com són la gastronomia-restauració i el paisatge-turisme. A més, els productes agroalimentaris locals esdevenen un element identitari, de manera que contribueixen no solament al manteniment de les economies locals, sinó també a la comprensió de la cultura i de la societat rural.
OBJECTIUS
“GUSTUM” pretén incentivar la creació d’activitat econòmica al territori a partir de la promoció i comercialització del producte agroalimentari local i de la sinergia amb altres sectors del territori, com el turisme, la gastronomia i el petit comerç.
El projecte es concreta amb els següents objectius específics:
- Identificar, donar a conèixer i valoritzar els productes i productors locals.
- Vincular el sector agroalimentari amb el turisme, la gastronomia i el petit comerç.
- Afavorir l’associacionisme en el sector.
- Facilitar eines als productors per promocionar i comercialitzar el seu producte.
PÚBLIC OBJECTIU
- Petits elaboradors de productes locals.
- Associacions de pagesos i/o elaboradors i cooperatives.
- Petites empreses elaboradores sempre que produeixin sota algun distintiu de qualitat alimentària.
- Restauradors, comerciants del territori i establiments de turisme rural.
- Comunitat educativa.
ACCIONS
Les accions desenvolupades sota el paraigua de “GUSTUM” es poden classificar en les categories següents:
Pedagogia a les escoles
- Cúpula Gustum: Impuls del projecte educatiu La “Cúpula Gustum”. Es tracta d’un inflable a l’interior del qual es projecten vídeos en 360º sobre qui, com i on es produeixen els productes alimentaris que consumim diàriament. Aquest recurs va acompanyat d’una maleta amb 6 jocs col·lectius i d’una guia didàctica amb propostes d’activitats per dins i fora de l’aula.
- Campanya de promoció de fruita ecològica i de proximitat als menjadors escolars: Impuls d’aquesta acció que constava en que els alumnes dels menjadors escolars gestionats per dues empreses susceptibles als productes locals rebessin un cop per setmana, una peça de fruita ecològica i de proximitat durant 6 setmanes. L’objectiu de la campanya era apropar als infants el valor que aporta el consum de fruita ecològica i de proximitat, ja que en aquest cas, la fruita provenia de productors i productores de l’ADV Ecològica de Ponent.
Accions de promoció i comercialització del producte local
- "Aquí, vins catalans": Impuls de la campanya per tal d’augmentar la presència de vins catalans amb DO a les cartes dels restaurants de Catalunya i, alhora, reconèixer i promocionar els establiments que tenen a les seves cartes un alt percentatge d’aquests vins.
- Accions individuals de promoció i/o comercialització: Aquestes actuacions afavoreixen els contactes intersectorials i serveixen per conscienciar sobre les possibilitats del producte local per un territori i el seu desenvolupament. Cada GAL és l’encarregat de dissenyar accions al seu territori que tinguin com a objectiu la promoció del producte agroalimentari local en funció de les seves necessitats territorials i dels recursos dels quals disposa. S’ha donat suport a accions com: la Mostra de Formatges Artesans de Ponent, la Fira de Sant Ermengol de la Seu d’Urgell, la Foodtruck “La Tartana de les Valls”, la Mostra Gastronòmica de Les Garrigues, etc.
Assessoraments i formacions
S’ofereixen formacions i assessoraments de professionals per tal que les petites empreses agroalimentàries puguin ser més competitives. Normalment, aquests s’enfoquen a aspectes de comunicació i màrqueting, econòmics i financers i de relat de marca.
Suport a iniciatives territorials
Recolzament tècnic i econòmic a projectes que compleixin els requisits de ser col·lectius, d'un territori comú i relacionats amb el producte local. Al llarg d’aquests anys s’ha donat suport a vàries iniciatives, entre les quals destaquem:
-
Ruta de la Cervesa Artesana de Lleida: Iniciativa promoguda pels “Cervesers de Lleida” per tal de promocionar la cervesa artesana produïda a la província de Lleida, generar visites als obradors participants i contribuir a la dinamització del territori.
-
Marca territorial Vall del Corb: Acompanyament del grup de productors, restauradors, artesans que treballen activament en un projecte comú per desenvolupar la vall.
- Mengem Ponent: El projecte va néixer l’estiu de 2020 en plena pandèmia, quan un grup de petites productores i elaboradores de les Garrigues van veure la necessitat d’autoorganitzar-se i unir forces per poder arribar juntes a les cases de Ponent. Durant aquest temps han anat sumant projectes, no només de la comarca, sinó d’altres indrets de Ponent, amb la finalitat d’oferir una cistella variada, de qualitat i de proximitat.
- ADV Ecològica de Ponent: Associació de més de 100 pagesos i pageses ecològics de les terres de ponent que a més a més d’oferir suport tècnic també desenvolupen projectes per ajudar a la comercialització i distribució dels productes.
- Xarxa d’Olivicultors-Oleïcultors de Catalunya (XOOC): Neix amb diferents olivicultors-elaboradors de diverses parts de la geografia catalana per promoure i enfortir les productores que cultiven la terra, elaboren els seus verges Extres i els comercialitzen i comuniquen, fent arribar a la ciutadania uns OOVE singulars que són la síntesi de tot aquest treball.
Infraestructures i espais compartits del sector agroalimentari
Es recolzen els espais d’emprenedoria agroalimentària, tant els que faciliten la incorporació progressiva al sector agrari (espais test agraris) com els que ho fan en espais col·lectius d’elaboració (obradors compartits).
Per exemple, s’ha recolzat el projecte de l’Espai Test Agrari de Ponent signant un conveni entre vàries entitats (Ajuntament de Lleida, Associació Leader de Ponent, ADV Ecològica de Ponent i ARCA) per tal d'establir la governança i les tasques de cadascuna d'elles. Aquest projecte d'espai test inclou el Viver d'Agricultors de Rufea i els espais tests efímers detectats per l'ADV.
Logística i distribució del producte local
S’estan identificant iniciatives del territori i quines necessitats tenen per tal de crear vincles entre elles i solucionar conjuntament problemàtiques de distribució i logística del sector agroalimentari. S’ha creat també a principis del 2023 la taula de treball sobre distribució i logística agroalimentària.
RESULTATS
A nivell d’impacte, el projecte ha permès:
- Impuls del projecte educatiu de "La Cúpula Gustum" amb 25.000 persones i 216 escoles visitants.
- Disseny de 6 jocs col·lectius complementaris a "La Cúpula Gustum", els quals utilitzen el 50% de les escoles.
- Impuls de la campanya “Aquí, vins catalans”, amb 70 restaurants que es van adherir.
- Recolzament a més de 30 accions anuals arreu del territori català per promocionar el producte local.
- Inversió del 5% del pressupost total amb el suport a iniciatives territorials.
- Impuls d’una taula de treball sobre distribució i logística agroalimentària, amb 5 trobades realitzades.
- Signatura d’un conveni de col·laboració de l’Espai Test Agrari de Ponent.
- 5 intercanvis d’experiències a nivell espanyol i europeu realitzats i 2 acollits.
RECURSOS GENERATS
Alguns dels recursos que ha generat "GUSTUM" són:
- Web corporativa de GUSTUM: www.gustum.org
- Vídeo promocional de la La “Cúpula Gustum”.
- 14 càpsules audiovisuals per ser projectades a La “Cúpula Gustum”.
- 6 jocs col·lectius que complementen el projecte de La “Cúpula Gustum”.
- Guia didàctica de La “Cúpula Gustum”.
- Vídeo promocional de l’Associació de Dones del Món Rural de les Terres de Lleida
- Recolzament amb l’edició de diversos webs: www.advecologica.org, www.mengemponent.cat, www.valldelcorb.cat