Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

"Som rurals, som futur!"

Ctra. Sant Llorenç de Morunys, Km 2
25280 Solsona (Lleida)
T+ 93 653 94 19 | secretaria@arca-dr.cat

Notícies

"L’Administració no pot ser còmplice de l’especulació amb l’habitatge" "L’Administració no pot ser còmplice de l’especulació amb l’habitatge"

Ferran Aguiló és col·laborador en difusió i formació de la Fundació Dinamo. En aquesta entrevista, ens explica quins són els objectius de la Dinamo, i parlem amb ell sobre si l'habitatge s’hauria d’equiparar a altres serveis bàsics com la sanitat o l’educació. A més, denuncia que "la gent jove no té oportunitats de feina en els seus pobles d’origen i marxen a les capitals comarcals o a les ciutats" i que "en alguns casos, els habitatges han passat a ser segones residències; en d'altres, els propietaris no decideixen què fer amb les cases i no les mantenen, i es van deteriorant".

"Calen polítiques transversals en la defensa dels pobles i de les zones rurals de casa nostra" "Calen polítiques transversals en la defensa dels pobles i de les zones rurals de casa nostra"

Contxa Torres és membre del Grup Interuniversitari d’Escola Rural. Es tracta d'un equip de professorat de les Facultats d’Educació que tenen en el seu pla de formació l'ensenyament als mestres, i que busca potenciar els coneixements vers l’escola rural als estudiants de mestre, així com vetllar perquè en la formació inicial de mestre es treballi des de diverses assignatures la realitat de l’escola rural. En aquesta entrevista, assegura que l'escola "forma part de la riquesa d’un país".

"Si es vol que el territori rural continuï viu i actiu s’han de fomentar en l’alumnat capacitats que despertin l’esperit emprenedor" "Si es vol que el territori rural continuï viu i actiu s’han de fomentar en l’alumnat capacitats que despertin l’esperit emprenedor"

Carme Sellart és directora de l’Escola Salvador Espriu i coordinadora del projecte FER, i Laura Barrios és mestra del Centre de Recursos de la Noguera, coordinadora d’emprenedoria i del projecte FER. El projecte vol despertar el talent emprenedor, la creativitat i la curiositat per les oportunitats que genera el món rural als alumnes de primària, per tal de contribuir en un futur a afrontar dos dels reptes del món rural: evitar el despoblament i afavorir la diversificació econòmica.

"A l'escola rural és molt important treballar l'actitud emprenedora" "A l'escola rural és molt important treballar l'actitud emprenedora"

Consol Vericat és mestra de l’escola Marjal (Les Cases d'Alcanar), que implementa el projecte Futurs Emprenedors Rurals (FER). Amb ella parlem sobre la importància de treballar l'emprenedoria en l'escola rural, i explica amb detalls i exemples què és i en què consisteix el projecte FER. "El nostre alumnat aprèn a desenvolupar habilitats socials, culturals i econòmiques molt específiques del seu entorn, que afavoreixen el seu desenvolupament sociocognitiu", afirma.

"L'escola rural és un tipus d'escola que enganxa!" "L'escola rural és un tipus d'escola que enganxa!"

Assumpta Duran, Miquel Payaró i Xavi Geis són els autors del llibre “L'escola rural: petita, pública i de poble”. En aquesta entrevista parlem amb tots tres sobre el concepte d'escola rural, les seves maneres de treballar, el paper que juga en la dinamització dels territoris rurals, i també sobre què hi podem aprendre d'ella.

"Donar a conèixer i fomentar l’emprenedoria és fonamental pels territoris rurals" "Donar a conèixer i fomentar l’emprenedoria és fonamental pels territoris rurals"

Anna Porté és coordinadora de l’Oficina Jove de la Noguera. Amb ella parlem sobre el 'Programa Arrenca', que té com a objectiu la cerca d’oportunitats al territori i que pretén esdevenir un punt de referència per als joves de la comarca. Parlem amb ella sobre la importància de la cultura emprenedora als centres educatius, i ens dona tots els detalls del projecte que ha impulsat el Consorci GAL Noguera-Segrià Nord col·laborativament amb el Consell Comarcal de la Noguera i l’Oficina Jove de la Noguera.

"Conèixer bé el nostre poble ens permet ser-ne crítics amb més fonament i estimar-lo amb més solidesa" "Conèixer bé el nostre poble ens permet ser-ne crítics amb més fonament i estimar-lo amb més solidesa"

Carme Sellart és directora de l’Escola Salvador Espriu i coordinadora del projecte FER, i Laura Barrios és mestra del Centre de Recursos de la Noguera, coordinadora d’emprenedoria i del projecte FER. Aquest projecte pretén despertar el talent emprenedor, la creativitat i la curiositat per les oportunitats que genera el món rural als alumnes de primària, per tal de contribuir en un futur a afrontar dos dels reptes del món rural: evitar el despoblament i afavorir la diversificació econòmica. Parlem amb totes dues sobre el projecte FER: què aporta, per quin motiu és essencial treballar l'emprenedoria en les escoles del món rural, per què el/la mestre/a hauria d'implementar-lo, etc.

L'ARCA participa en el PECT 'Pobles vius i actius. Territori equilibrat i innovador', liderat per la Diputació de Tarragona L'ARCA participa en el PECT 'Pobles vius i actius. Territori equilibrat i innovador', liderat per la Diputació de Tarragona

Aquest PECT vol lluitar contra el despoblament de les àrees rurals a través de dos àmbits d’actuació: la innovació social i l’especialització intel·ligent. D’una banda, s’aplica la tecnologia a l’escola rural i a la cura de la gent gran per tal de millorar la qualitat de vida als pobles. I de l'altra, es posa el focus en el sector vitivinícola, l’agroalimentari i els productes locals per tal de treballar en la seva especialització i augment de competitivitat.

Programa 'Arrenca' Programa 'Arrenca'

Arrenca és una acció individual del Consorci GAL Noguera-Segrià Nord, en el marc del projecte ODISSEU per al retorn dels joves al món rural.

Resultats FOPROMAR Resultats FOPROMAR

Aquest projecte ha servit per realitzar un pla de formació permanent i unes propostes de formació inicial per a cobrir les necessitats competencials dels nous mestres rurals

"S’ha de garantir que no es tanqui cap de les escoles rurals que ara estan en funcionament" "S’ha de garantir que no es tanqui cap de les escoles rurals que ara estan en funcionament"

Marta Barrera Vilà és mestra de l’Escola de Llobera (Llobera del Solsonès), i Rosa Soler Balletbò de l’Escola Santa Coloma (Ger-Meranges-Isòvol). Totes dues formen part del Secretariat d’Escola Rural de Catalunya (SERC), un espai de trobada i d’acollida de mestres que formen part del teixit de l’Escola Rural. Parlem amb elles sobre el SECR, així com sobre els reptes que ha d'afrontar l'escola rural els propers anys. "L'escola rural està tenint un valor en alça, per a l’educació dels infants", afirmen.

"És molt important que aconseguim que nous habitants arribin als nostres pobles i s'hi quedin a viure" "És molt important que aconseguim que nous habitants arribin als nostres pobles i s'hi quedin a viure"

Paloma Fábregas és la gerent de 'Centro de Desarrollo del Somontano – proyecto Pueblos Vivos'. En aquesta entrevista parlem amb ella sobre els principals reptes per a reduir el despoblament, quina és l'actual situació del món rural a l'Aragó, o quina és la relació que s'hauria d'establir entre el món rural i l'urbà. A més, Fábregas té clar que "els majors èxits són les persones i famílies que arriben a establir-se en els nostres territoris".

"És imprescindible convertir les ciutats en aliades del medi rural" "És imprescindible convertir les ciutats en aliades del medi rural"

El Josep Maria Piñol és Tècnic de la Càtedra Universitat i Regió del Coneixement de la Universitat Rovira i Virgili (URV). En aquesta entrevista parlem amb ell sobre el repte demogràfic, sobre què hauria de fer l'administració per fer-hi front, o sobre si és factible i necessari el repoblament de micropobles que tenen pocs -o cap- serveis o equipaments públics. Piñol, però, ho té clar: "Cal donar transversalitat a les polítiques, preferiblement a partir d’una estructura englobada en un únic departament".

"Molta gent ha vist que l’entorn rural no és només per anar de vacances o un cap de setmana, sinó que s’hi pot viure" "Molta gent ha vist que l’entorn rural no és només per anar de vacances o un cap de setmana, sinó que s’hi pot viure"

El Ton Lloret és el responsable del compte de Twitter de 'Repoblem', i en aquesta entrevista ens explica d'on va sorgir la idea de crear el compte, i quin objectiu té. Però també en parla sobre el repoblament, i com es pot incentivar que els ajuntament i consells comarcals s'impliquin més en aquest repte. A més, confesa que l'ideal seria que d’aquí 5-10 anys una iniciativa com 'Repoblem' quedés obsoleta perquè voldrà dir que s’ha produït un fre en el despoblament i s’està reequilibrant el territori

Projecte Viure a Rural Projecte Viure a Rural

En el marc del Projecte Odisseu, que busca afavorir el retorn dels i de les joves al món rural, es va crear el Projecte Viure a Rural, pensat per caminar cap a un repoblament sostenible i donar suport a les persones que volen viure a les zones rurals.

Projecte Odisseu Projecte Odisseu

La iniciativa té com a objectiu central fomentar el retorn a les zones rurals d’origen i l’arrelament de joves, a través del contacte i la implicació dels principals agents que incideixen en la seva transició: les universitats i centres de formació, les empreses locals, les institucions i administracions que intervenen en les polítiques de desenvolupament rural, d’ocupació i de creació d’empreses i de joventut.