"A l'escola rural és molt important treballar l'actitud emprenedora"
Consol Vericat és mestra de l’escola Marjal (Les Cases d'Alcanar), que implementa el projecte Futurs Emprenedors Rurals (FER). Amb ella parlem sobre la importància de treballar l'emprenedoria en l'escola rural, i explica amb detalls i exemples què és i en què consisteix el projecte FER. "El nostre alumnat aprèn a desenvolupar habilitats socials, culturals i econòmiques molt específiques del seu entorn, que afavoreixen el seu desenvolupament sociocognitiu", afirma.
1. Penses que és important per als territoris rurals treballar l’emprenedoria a l’escola primària?
Sí, molt, i sobretot treballar l’actitud emprenedora, és a dir, la capacitat de mostrar iniciativa, entusiasme i motivació per entendre tot allò que implicarà aquest procés emprenedor en el nostre territori rural.
2. Com definiries el projecte FER des de la realitat de la teva escola?
Ja des del curs 17-18, quan arriba a les nostres mans aquesta trepidant proposta, de seguida vam posar fil a l’agulla: la premissa fonamental que ens motiva en aquell moment per encetar aquest nou repte va ser el de fomentar vocacions emprenedores al nostre alumnat. Aquesta idea va ser clau per començar a treballar i entendre que la nostra feina d’educadors i formadors sempre pot anar més enllà.
Entendre, doncs, que no només podíem transmentre a la nostra canalla coneixements i competències bàsiques estructurades, sinó que, a més a més, els hi podíem obrir una nova mirada al seu entorn, al seu territori, aprendre a valorar, estimar i treure profit de tot allò que tenim a les nostres mans. Tot això era un repte molt engrescador.
3. Què aporta als i les alumnes la realització d’aquest projecte?
El nostre alumnat aprèn a desenvolupar habilitats socials, culturals i econòmiques molt específiques del seu entorn, que afavoreixen el seu desenvolupament sociocognitiu, els hi dóna una visió específica de la realitat que els envolta, i els proporciona eines i estratègies emprenedores que podran utilitzar de manera efectiva en un futur dintre del seu patrimoni rural.
4. Creus que aprenen a valorar el seu entorn rural i les oportunitats que hi ha? De quina manera?
A l’escola Marjal li donem molta rellevància a la figura de l’empresari local. La idea de poder entrevistar un empresari proper, ajuda, i molt, a l’alumnat a conèixer de primera mà empreses del territori que potser, molts cops, no sabien de la seva existència. Tenim la gran sort que a la comarca del Montsià hi ha empresaris potents que han col·laborat amb nosaltres i han aportat, molt amablement, destreses, recursos i informació d’interès que ha despertat en l’alumnat capacitat per a la reflexió i curiositat pel procés empresarial.
5. De quina manera creus que afronten el futur els alumnes FER?
Malauradament en aquests moments resulta una pregunta complexa a causa de la situació pandèmica que estem vivint, i també per la incertesa d’un futur que sembla serà del tot canviant. Si més no, a l’Escola Marjal intentem que l’alumnat comprengui la importància de seguir endavant passi el que passi, de poder tenir la capacitat de refer-se davant dels entrebancs per arribar a aconseguir una vida plena en qualsevol territori rural.
6. Quins són els tres atributs que defineixen un alumne FER?
L’alumnat FER és capaç de reflexionar, valorar, encuriosir-se per l’entorn rural. És creatiu i crític gràcies a la confecció del projecte final. Entén la importància de saber treballar en equip, un equip sempre inclusiu on cada membre aporta les seves principals virtuts, perquè el projecte ensenya molt bé com crear un grup de treball òptim i quines característiques ha de tenir per a arribar a aquesta finalitat. Tanmateix, l’alumnat FER sap valorar i respectar els companys, sempre es treballen les potencialitats de cada emprenedor/a des d’una vessant positiva que aporta significat al grup i a l’empresa o cooperativa sorgida a l’aula.
Finalment, l’alumnat FER entèn l’emprenedoria com un procés d’aprenentatge que no sempre donarà els fruits esperats però que sap valorar l’esforç i l’entesa de tothom.