Agricultura promou el consum de l'oli d'oliva verge extra com aliment bàsic a la dieta mediterrània
El conseller d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural (DAAM) i president de la Fundació Dieta Mediterrània (FDM), Josep Maria Pelegrí, acompanyat del director General de Desenvolupament Rural, Jordi Sala, del director de la FDM, Domingo Valiente, dels presidents i altres representants de les 5 Denominacions d'Origen d'Oli d'Oliva Extra verge i dels Grups Leader d'Acció Local, ha presentat la campanya de promoció de l’oli d’oliva verge extra que té com a objectiu augmentar el consum d’aquest aliment bàsic a la dieta mediterrània.
El Departament impulsa aquesta campanya amb un doble objectiu, d’una banda facilitar la introducció de l’oli d’oliva verge extra a les escoles i així fomentar el consum d’aquest aliment bàsic a la dieta mediterrània entre escolars i famílies, i d’una altra, afavorir que els escolars es familiaritzin amb aquest producte, aprenent que es tracta d’un aliment d’extremada qualitat organolèptica i nutritiva i que també forma part de la cultura, la tradició i l’economia de Catalunya.
La campanya es durà a terme a nivell comercial, oferint a les escoles la possibilitat d’adquirir l’oli d’oliva verge extra a un preu promocional de 3 €/l (preu acordat amb totes les DOP), així com una primera mostra d’oli gratuïta a les escoles interessades, i a nivell educatiu, escollint una escola de cada territori Leader, tretze en total, per realitzar un taller explicatiu sobre l’oli, els seus tipus i el sistema d’obtenció. També s’ensenyarà els alumnes a diferenciar els diferents tipus d’olis i se’ls obsequiarà amb una mostra d’oli d’oliva verge extra d’una de les cinc DOP catalanes. Amb aquesta acció s’arribarà a uns 550 nens i nenes de cicle superior de primària.
L’acció s’està desenvolupant a través dels 13 grups d’Acció Local Leader de Catalunya, mitjançant el projecte de cooperació Gustum, finançat pel departament d’Agricultura, per fomentar el desenvolupament rural a través de la promoció dels productes agroalimentaris locals i de qualitat que es produeixen al territori, en sinergia amb la restauració, el turisme i el comerç i es considera una prova pilot, que es preveu ampliar, en els propers anys a d’altres escoles de les zones rurals de Catalunya.
El conseller ha assenyalat que “es tracta d’una qüestió de responsabilitat vetllar perquè els nens i nenes puguin consumir un Oli d’Oliva Verge Extra, un aliment d’extremada qualitat alimentària i nutricional.”
Pelegrí també ha explicat que amb aquesta campanya “s’incidirà en la formació dels nens i nenes perquè creixin en la cultura de l’oli. Cal entendre que l’Oli d’Oliva Verge Extra no només és un aliment d’excel·lent qualitat nutricional sinó que a més forma part de la cultura, la tradició, el paisatge i l’economia del nostre país”.
També ha destacat “la força que ha adquirit el projecte gràcies a la implicació d’entitats públiques i el sector en ple amb el recolzament per part de les 5 DOP d’oli catalanes”.
Finalment ha fet referència a la tasca dels grups d’acció local Leader, “gràcies al grau de contacte d’aquests grups amb el territori i amb el sector s’ha pogut organitzar l’acció de manera ràpida i efectiva a tot Catalunya”.
Fundació Dieta Mediterrània i al Projecte MedDiet
La campanya també està vinculada a la Fundació Dieta Mediterrània, de la què el conseller n’és el president, i al Projecte MedDiet, iniciativa pionera dins el marc de Programes estratègics de la Unió Europea, amb l’objectiu de posar en valor la dieta mediterrània.
En aquest sentit el Departament té la voluntat d’establir un conveni de col·laboració amb la Fundació Dieta Mediterrània, en el marc del seu projecte MedDiet, per tal de donar-li continuïtat a la campanya i fomentar actuacions conjuntes de promoció i valorització dels productes agroalimentaris locals de qualitat a les escoles.
FONT: DAAM