ARCA assisteix al seminari "U do 2.Youth’s role in integrated rural development"
Els dies 1, 2 i 3 de març d’enguany es va celebrar el seminari “U do 2. Youth’s role in integrated rural development”. L’esdeveniment va ser organitzat pels grups d’acció local del sud de Finlàndia (EMO ry, Linnaseutu ry, Lounaplussa ry, Silmu ry i Ykkösakseli ry) i va tenir lloc al municipi de Nurmijärvi, a uns 50 quilòmetres al nord de Hèlsinki (Finlàndia). Hi van assistir 41 participants de diferents països com Estònia, Letònia, França, Dinamarca, Suècia, Alemanya i Finlàndia. ARCA hi va assistir en representació catalana i va presentar el projecte Odisseu per al retorn dels joves a les zones rurals, les primers accions del qual es comencen a desenvolupar aquest any.
El seminari es va desenvolupar en tres dies de presentacions, workshops de treball i una visita d’experiències al territori. Durant el seminari ARCA va presentar l’estat de la qüestió dels joves a Catalunya, fent especialment esment a la situació dels joves rurals, i va exposar el projecte Odisseu, el qual està buscant socis per dur a terme les futures actuacions i va tenir una bona acollida del públic. La idea del projecte es va poder discutir més àmpliament durant la “Country exhibition”, on cada país assistent va fer una petita mostra d’alguns productes típics i es va intercanviar documentació, i durant el “Market Development”, una sessió específica dedicada a la discussió i a l’intercanvi d’idees de cooperació.
Durant el seminari es van presentar diferents experiències de foment a la participació dels joves a nivell polític i social i es va debatre el paper que pot tenir la joventut en el desenvolupament rural. Referent a aquest últim aspecte es va posar en rellevància el paper que poden jugar els grups d’acció local. De fet, en alguns països com Suècia o Dinamarca, el mateix GAL té seccions específiques que es dediquen al treball amb joves o bé joves voluntaris que participen activament al grup. També es va desenvolupar el tema de l’accés al treball per part dels joves, on es va concloure que cal millorar la imatge dels joves i potenciar els aspectes positius que aquests poden aportar al món laboral, tot i no comptar amb experiència. També es va emfatitzar els avantatges de la comunicació de jove a jove per al guiatge i l’assessorament d’entrada al món laboral i la formació no formal en joves per al seu desenvolupament personal (lideratge, etc.). Moltes de les iniciatives que es van mostrar durant el seminari anaven encaminades a millorar els atractius de les zones rurals pels joves per afavorir així el seu retorn: millora de la participació dels joves en la comunitat, activitats lúdiques organitzades pels mateixos joves, canviar la percepció del món rural com un territori viu amb potencial i oportunitats pels joves, etc.
Al territori es va visitar una explotació d’agricultura ecològica de joves agricultors (Lassilan), una escola de natura restaurada mitjançant ajuts Leader i un centre per joves a Helsinki (Activity Centre Happi) amb propostes força interessants per afavorir la participació i el desenvolupament personal i professional dels joves.
Presentacions del Seminari "U do 2"
FONT: Associació d'iniciatives Rurals de Catalunya (ARCA)