"Conèixer bé el nostre poble ens permet ser-ne crítics amb més fonament i estimar-lo amb més solidesa"
Carme Sellart és directora de l’Escola Salvador Espriu i coordinadora del projecte FER, i Laura Barrios és mestra del Centre de Recursos de la Noguera, coordinadora d’emprenedoria i del projecte FER. Aquest projecte pretén despertar el talent emprenedor, la creativitat i la curiositat per les oportunitats que genera el món rural als alumnes de primària, per tal de contribuir en un futur a afrontar dos dels reptes del món rural: evitar el despoblament i afavorir la diversificació econòmica. Parlem amb totes dues sobre el projecte FER: què aporta, per quin motiu és essencial treballar l'emprenedoria en les escoles del món rural, per què el/la mestre/a hauria d'implementar-lo, etc.
- Per què és essencial treballar l’emprenedoria a les escoles del món rural?
És essencial conèixer bé el nostre entorn proper des de diferents perspectives, també des de l'econòmica i de les possibilitats de guanyar-s'hi la vida. Conèixer bé el nostre poble ens permet ser-ne crítics amb més fonament i estimar-lo amb més solidesa.
- Què aporta en aquest sentit el projecte FER?
Dues coses bàsicament. En primer lloc, materials de treball provats, consolidats i alhora vius perquè curs rere curs anem fent petites ampliacions o modificacions. El feedback amb els/les docents i alumnes participants és una eina d’avaluació molt potent. I en segon lloc, la possibilitat de formar part d’un grup de treball al llarg de tot el curs escolar que aporta acompanyament i suport, i la possibilitat de fer treball en xarxa amb la resta de centres participants.
- De quina manera FER és una eina per al professorat que vol treballar l’emprenedoria a l’escola?
Ofereix l’oportunitat de treballar tots els continguts d’emprenedoria del currículum de medi de cicle superior i dels quals principalment destacaríem:
- Activitats econòmiques del territori i sectors de producció. Tipus d’empresa i la seva organització.
- Les vies de comunicació i el transport en el desenvolupament de l’economia del territori (valoració de la influència)
- Desenvolupament tecnològic en les condicions de vida I treball (valoració de l’impacte)
- Avenços, productes i materials que intervenen en el progrés de la societat.
- Viabilitat d’una idea emprenedora per mitjà del treball cooperatiu (valoració)
- Elements patrimonials de l’entorn proper (anàlisi)
I, a més, ens proposa un format de treball interdisciplinari i ens guia per a conèixer les mancances i possibilitats de l’entorn proper.
- Què li aporta al mestre implementar FER?
La seguretat de tenir una bona guia, materials i propostes diverses i creatives per a treballar l'emprenedoria a Cicle Superior.
- Quin suport tenen els mestres que volen treballar el projecte FER?
- Dossiers de treball en format paper per a cada alumne/a, propostes de treball digital, mapa de gran format per a Bee Boots/Lego WeDo i accés a la pàgina web del projecte.
- Guia didàctica dels materials.
- Assessorament i acompanyament per part del grup de treball.
- La possibilitat d’interrelacionar-se amb altres centres que duen a terme el mateix projecte.
- El suport del GAL La Noguera-Segrià Nord per contactar amb emprenedors/es del territori.
Jornada informativa de Futurs Emprenedors Rurals
El 28 de juny tindrà lloc la Jornada informativa de Futurs Emprenedors Rurals. És una jornada adreçada a escoles interessades en implementar el projecte d'emprenedoria FER.
Serà a les 12 hores i on-line.
Uns dies abans de la sessió rebreu l'enllaç de la jornada.