"Donar a conèixer i fomentar l’emprenedoria és fonamental pels territoris rurals"
Anna Porté és coordinadora de l’Oficina Jove de la Noguera. Amb ella parlem sobre el 'Programa Arrenca', que té com a objectiu la cerca d’oportunitats al territori i que pretén esdevenir un punt de referència per als joves de la comarca. Parlem amb ella sobre la importància de la cultura emprenedora als centres educatius, i ens dona tots els detalls del projecte que ha impulsat el Consorci GAL Noguera-Segrià Nord col·laborativament amb el Consell Comarcal de la Noguera i l’Oficina Jove de la Noguera.
1. Un dels temes en els que l’educació de la nostra joventut juga un paper important és l’arrelament al territori. Creus que treballar la cultura emprenedora als centres educatius és important per als territoris rurals?
Crec que sempre és important treballar la cultura emprenedora entre els i les joves, i més dins l’educació, independentment de si el territori és rural o no. La societat catalana sempre ha estat una societat comercial, dinàmica, amb una economia avesada al comerç exterior. Els nostres territoris rurals són rics en recursos però pobres en població. La cultura emprenedora, a part de generar riquesa i treball, té com a efecte més immediat aturar la desertització i l’empobriment de la població. Per tant, crec que donar a conèixer i fomentar l’emprenedoria és fonamental pels territoris rurals, i incloure-ho dins dels programes educatius implica automàticament que arribi a un públic més ampli que si es fes en un altre entorn que no fos l’educatiu.
2. Esteu duent a terme, en col·laboració amb el GAL Noguera- Segrià Nord, el projecte Arrenca. En què consisteix?
El projecte Arrenca és un projecte que es va crear l’any 2013 per tal de fomentar l’emprenedoria entre els i les joves de la comarca de la Noguera. El projecte pretén facilitar als i les joves de la nostra comarca eines i competències que els permetin creure en el territori i en que és possible treballar i viure a la comarca un cop acabats els estudis. Els objectius principals que es volen aconseguir són: apropar i fomentar l’autoocupació juvenil, afavorir el retorn dels joves al món rural i mostrar les potencialitats empresarials del nostre territori.
El projecte consta de dues parts: la primera té una durada d’un dia lectiu, on s’imparteix a cada centre escolar de la comarca un taller formatiu relacionat amb l’emprenedoria, i desprès es visiten diferents empreses de la comarca que expliquen als/les alumnes el funcionament i creació del seu negoci. Quan acaben les visites, els hi demanem als alumnes que creïn un eslògan de cada empresa visitada. D’entre tots els eslògans es fa un concurs individual amb premi inclòs, cosa que ens “assegura” l’atenció i la participació activa dels alumnes a la jornada. La segona part del projecte consisteix en apropar un empresari/ària de la zona al centre escolar. Els alumnes prèviament s’han de preparar un seguit de preguntes o inquietuds que vulguin traslladar a l’empresari/ària i que puguin haver sorgit de l’anterior jornada.
3. Com va sorgir la idea del projecte amb el GAL?
La idea de crear el projecte sorgeix dels tècnics/ques de l’Oficina Jove de la Noguera. Teníem clar que volíem potenciar l’emprenedoria i dirigir-la evidentment als joves de la comarca. El que no teníem tan clar era com fer-ho, ja que no teníem cap tècnic especialitzat en aquest àmbit. Del que sí disposàvem era del grup GAL que treballava des del mateix Consell Comarcal de La Noguera. L’Oficina Jove no disposava de joves empresaris i el grup GAL no disposava d’empresaris joves. Els hi vam demanar la seva col·laboració i des de llavors portem 9 anys treballant plegats fent gran aquest projecte.
4. Quina és la tasca de l’Oficina Jove en el marc del projecte?
L’Oficina Jove s’ocupa més de la part del contacte i la planificació del calendari amb els equips educatius dels centres escolars de la comarca i dels joves beneficiaris/àries del projecte. Segons els interessos de cada centre, es procura fer un taller i les visites a empreses a mida, sempre i quan sigui possible. El grup GAL s’ocupa de les visites a empreses i de contactar amb els empresaris. Els tallers de temàtica emprenedora es seleccionen entre totes dues entitats.
5. Què creus que aporta el projecte Arrenca als i les joves estudiants?
Esperem que els aporti una mirada més directa del món empresarial, un apropament i un enteniment més pràctic, ja que per a ells l’emprenedoria queda encara molt lluny. Esperem que arribin a entendre que tenen més possibilitats de les que ells es pensen de viure en una comarca petita de manera digna i treballant en allò que més els agrada.
6. Quin impacte en el futur del jove creus que té que hagi cursat els seus estudis en un territori rural?
Crec que hi ha diferents impactes, potser el més important és la possibilitat del retorn al món rural, del retorn a “casa”. Altres impactes que es poden aconseguir serien: que l’educació en un entorn petit, amb pocs alumnes, millora la qualitat de l’atenció a l’estudiant i es personalitza més, i el foment de l’arrelament al propi territori.
7. Com heu adaptat l’Arrenca a la situació de pandèmia causada pel Covid-19?
Si alguna cosa ha tingut de positiu aquesta pandèmia ha estat que tots hem redescobert les paraules “adaptar” i “innovar”. Ens hem adaptat tan bé com hem pogut i hem sabut. Hem fet les jornades en format virtual amb una durada de 50 minuts. Hem gravat càpsules formatives de temàtiques relacionades amb l’emprenedoria i hem gravat visites virtuals a empreses del territori. Tot això, juntament amb la visita de l’empresari/ària als centres, ho hem reorganitzat per a fer-ho factible en una classe. La part més positiva és que arribarem a més alumnes que mai, ja que les càpsules les penjarem a les nostres Xarxes Socials i a la web de l’Arrenca. D’aquesta manera, els centres escolars gaudiran de 4 tallers formatius en comptes d’un com passava en anteriors edicions.
8. Quina resposta ha tingut el projecte? La resposta de l’alumnat, dels centres educatius i de les empreses ha estat positiva?
La resposta ha estat molt positiva per part de tothom. Els centres escolars estan molt satisfets, els i les alumnes en gaudeixen, que ja és molt, i cada any augmenta la participació. Els empresaris també estan molt contents amb la seva participació al projecte, ja sigui a la visita que fem a la seva empresa com a la visita que fan ells/elles als centres escolars. Segons les valoracions i avaluacions que fem amb ells cada any quan acaba el projecte, la resposta és molt positiva. És un projecte que agrada molt a totes les parts implicades.