"El teletreball ha vingut per a quedar-se! S’han vençut moltes resistències que es plantejaven quan estàvem definint el projecte abans de la pandèmia"
Abans de la pandèmia, la Generalitat estava definint el seu model propi de teletreball. Una iniciativa que s'ha vist reforçada amb el "Decret 77/2020", que regula el teletreball per al personal al servei de l'Administració de la Generalitat de Catalunya i els seus organismes autònoms de forma permanent i que, a la vegada, porta associat un canvi cultural. Parlem amb Ester Manzano i Peláez, Directora General d’Administració Digital del Departament de Polítiques Digitals i Administració Pública, sobre el present i futur del teletreball al nostre país, i del canvi de paradigma que està suposant.
- Enguany, la Generalitat va posar en marxa un model propi de teletreball com una de les mesures clau per adaptar-se a les noves formes de treball actuals. Parlem de l’administració del segle XXI?
Efectivament, l’administració del segle XXI és una administració que està en procés d’adaptació al nou paradigma de la transformació digital. I per implantar-la és clau definir el model dels nous llocs de treball del futur: llocs en mobilitat, flexibles, orientats al treball col·laboratiu i que deixen enrere la cultura de la presencialitat.
Una iniciativa reforçada amb el Decret 77/2020, de 4 d’agost, que regula el teletreball per al personal al servei de l'Administració de la Generalitat de Catalunya i els seus organismes autònoms de forma permanent.
El teletreball és la nostra palanca de canvi intern per aconseguir aquesta nova administració. Un se n’adona que posar en marxa un projecte de teletreball obliga a qüestionar-se moltes de les regles del joc actual; des dels llocs de treball que hi poden accedir (que ara veiem que són molts més dels que pensàvem), els dies que es pot teletreballar, els canvis a nivell d’equipaments i infraestructures necessaris, la formació a punt per a acompanyar el canvi, tots els aspectes de prevenció de riscos... però el més important és l’impuls que representa per aconseguir un treball orientat als objectius. I en aquest darrer pas, els comandaments són claus. Són qui realment han de reinventar-se per transformar les formes de treball.
El desplegament d’aquesta modalitat de treball porta associat un canvi cultural. - Parlem d’un camí iniciat abans de la crisi de la Covid-19?
Sí. En aquest cas he de dir que hem estat de sort perquè molts dels elements que he enunciat abans estaven, bé preparats, bé planificats, com per exemple, la formació per als treballadors i comandaments o el desplegament de les solucions per al treball col·laboratiu o una bona part dels equips de treball portàtils. I això ha estat la clau per afavorir la prestació del servei públic durant la crisi, les unitats que ja disposaven de millors condicions han pogut funcionar al 100%, com és el cas del nostre departament. I els altres s’han posat a treballar per aconseguir millorar-les en un temps rècord. - Una nova manera de treballar que també s’ha vist impulsada al sector privat a través de la nova regulació del teletreball. Podem dir que ja no hi ha marxa enrere?
Jo diria que el teletreball ha vingut per a quedar-se! Durant els primers mesos hi havia la percepció que seria una experiència puntual, però estem veient que a mesura que passa el temps l’experiència del teletreball es consolida, i que s’han vençut moltes resistències que es plantejaven quan estàvem definint el projecte abans de la pandèmia. Per exemple, en preguntar als empleats públics i comandaments en una enquesta, ens responen que més d’un 78% valora l’experiència com a satisfactòria (i això tenint en compte que el teletreball actual no és el model ideal proposat sinó una solució de resposta a la crisi). El 75% de les persones que ocupen llocs de comandament afirmen que en el futur voldrien continuar teletreballant i augmenta fins al 80% si considerem tota la resta d’empleats públics.
Pensem que aquesta nova manera de treballar ens obliga a sortir de la nostra zona de confort, a introduir per exemple nous mecanismes en la planificació i seguiment de les tasques, a formar-nos i a canviar les formes d’interactuar amb els equips. És un tot un repte i estem avançant en aquesta línia. Com a conclusió diria amb orgull que en aquest cas l’administració pública pot ser un model per al sector privat!
- I si parlem del teletreball a les zones rurals?
El teletreball és una solució magnífica per a les zones rurals, ja que tots tenim clar que ofereix una solució als problemes de desplaçament que en algunes àrees pot implicar invertir-hi una bona part de la jornada diària.
En aquest cas el repte també és oferir solucions alternatives al domicili particular quan les infraestructures encara no presenten una cobertura ideal o es vol fomentar espais de qualitat per afavorir la col·laboració i l’intercanvi. En aquest cas els espais de coworking ja s’estenen a la major part del territori català –tant espais públics com privats. Hi ha iniciatives com “COWOCAT_RURAL” que aglutinen espais que permeten treballar-hi permanentment, per hores, per dies... i que, a la vegada, generen sinergies entre els participants.
- Des del Departament de Polítiques Digitals i Administració Pública també s’està treballant en desplegament d’infraestructures arreu del territori.
El Departament està treballant molt per garantir la connectivitat a tot Catalunya. L’arribada de la fibra òptica de la Generalitat a tots els municipis permet connectar les infraestructures i serveis públics d’arreu del país, facilitar el desplegament de nous serveis, la creació de nous operadors locals i també impulsar el desplegament de la xarxa 5G.
Amb l’accés a la fibra òptica, el Govern garanteix la cohesió territorial, la igualtat d’oportunitats arreu del país, l’impuls del teixit econòmic arreu del territori i el foment del progrés econòmic i social. A banda de la connexió de les capitals de comarca el 2020, el Govern treballa també per garantir l’accés a tots els municipis del país. - Unes condicions que són un pol d’atracció de nova població i talent als territoris rurals.
Aquest és un efecte col·lateral del teletreball que pot afavorir el desplaçament de famílies i població treballadora a zones rurals amb més confort i qualitat de vida que les ciutats. Alguns experts ja estan vaticinant en el futur migracions cap als territoris rurals si la tendència del teletreball es manté. Si fins i tot Grècia està fent campanya per atreure teletreballadors segur que al nostre país podem oferir alternatives més pròximes! - I si parlem de futur, quins serien els següents passos a fer des del Departament de Polítiques Digitals i Administració Pública?
El nostre departament en aquest moment està liderant el canvi tecnològic i cultural per impulsar l’administració digital en tots els àmbits. Per mencionar algunes de les metes: el repte de disposar d’infraestructures de treball preparades i cibersegures, conduir el canvi cultural i els processos de capacitació de tots els empleats públics per estar a l’altura del nou model, i implantar un model d’administració digital cada vegada més proactiva a través de l’ús de les dades i les solucions tecnològiques innovadores. Cal posar a la ciutadania en el centre, per dissenyar millors solucions al seu servei. I aquest futur està cada dia més a prop.