El transport a demanda s’erigeix com una alternativa vàlida per a la mobilitat sostenible en entorns rurals
L’èxit de diverses iniciatives de transport a demanda, juntament amb els vehicles compartits, demostren que també és possible reduir la dependència del vehicle privat a les zones rurals.
El passat dijous, 8 de juny, es va celebrar a la Sala Felip de Calaf la jornada “La mobilitat al món rural: reptes i noves oportunitats”, organitzada per l’Associació d’Iniciatives Rurals de Catalunya (ARCA), amb la col·laboració de la Mancomunitat de l’Alta Segarra, amb l’objectiu de debatre i reflexionar sobre el present i el futur de la mobilitat en entorns rurals.
La jornada va ser inaugurada pel president de la Mancomunitat de l’Alta Segarra i alcalde de Calaf, el Sr. Jordi Badia, i el president de l’ARCA i alcalde de Sant Guim de Freixenet, el Sr. Francesc Lluch, que van posar en valor el canvi que ha suposat la recent implantació d’un servei de transport a demanda a l’Alta Segarra (comarca de l’Anoia) i la Segarra, respectivament.
Posteriorment, van tenir lloc les dues ponències centrals. D’una banda, Núria Pérez i Xavi Bach, de l’Institut Metròpoli, van presentar els resultats d’una anàlisi preliminar sobre la mobilitat a les zones rurals, a partir de l’explotació de dades provinents de l’Enquesta de Mobilitat en Dia Feiner (EMEF) a la demarcació de Barcelona i l’Enquesta de Mobilitat Quotidiana (EMQ) a les Terres de l’Ebre. D’altra banda, Jordi Mallol, cap del Servei de Transport Públic per Carretera del Departament de Territori (Generalitat de Catalunya), va explicar la marca de transport a demanda Clic.cat i va fer una radiografia dels diferents serveis existents a la Catalunya rural.
A continuació, va ser el torn de presentació d’experiències. En primer lloc, Adrià Ramirez, de l’empresa Shotl, va explicar el servei de transport a demanda a l’Alta Segarra, actualment consolidat i englobat dins de la marca Clic.cat, després d’una prova pilot satisfactòria. En segon lloc, Pilar Tomàs, del Consell Comarcal del Pallars Sobirà, va explicar el servei de transport a demanda en aquesta comarca de l’Alt Pirineu, on les línies de transport escolar s’aprofiten també com a transport de viatgers. Finalment, Arnau Vilardell, de l’empresa Som Mobilitat, va explicar com funciona el sistema de mobilitat compartida amb vehicles elèctrics que aquesta cooperativa ha impulsat amb èxit, tant en entorns urbans com rurals.
Finalment, la jornada es va tancar amb una taula rodona integrada per tots els ponents, que van respondre les preguntes de l’audiència i van reflexionar sobre els problemes de la mobilitat al món rural i el potencial del transport a demanda i la mobilitat compartida per millorar la qualitat de vida dels habitants d’aquests territoris i reduir la dependència del vehicle privat.
La jornada, emmarcada dins del Pla Anual de Transferència Tecnològica (PATT) del Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural de la Generalitat de Catalunya, va comptar amb una dotzena de persones assistents.