Els municipis pesquers impulsen 165 projectes per dinamitzar l'economia blava al litoral català
Els 5 GALPS, amb el suport d’ARCA, són els responsables de definir les estratègies locals i orientar els fons europeus
Els Grups d’Acció Local Pesquers (GALP), amb el suport de l’Associació d’Iniciatives Rurals i Marítimes (ARCA) es consoliden com a instruments clau per al desenvolupament de l’economia blava al litoral català a través d’un model de governança participativa i de proximitat.
La nova convocatòria dels ajuts FEMPA ha seleccionat 165 projectes sorgits del territori per reforçar la sostenibilitat, la competitivitat i la vitalitat de les comunitats pesqueres. Els resultats d'aquesta convocatòria es van presentar en el marc de la fira Seafood, celebrada a Barcelona del 21 al 23 d'abril, i representen una aportació de 2,5 milions d'euros en ajuts públics, amb una inversió global prevista de gairebé 4 milions d'euros al conjunt del litoral català. La convocatòria va rebre un total de 245 propostes, una xifra molt superior a la dels anys anteriors que reflecteix el creixent interès i la implicació dels actors del territori.
Els cinc GALPs: Mar de l’Ebre, Costa Brava, Marina de Llevant, Costa Central i Costa Daurada són els responsables de definir les estratègies locals i orientar els ajuts del Fons Europeu Marítim, de Pesca i d’Aqüicultura (FEMPA) cap a les prioritats específiques de cada zona. Aquest model “de baix a dalt” permet tenir un coneixement molt granular del territori i adaptar les polítiques públiques a les realitats socials, econòmiques i ambientals de cada comunitat pesquera.
L’acció dels GALP se centra en identificar i donar suport a projectes que generen valor afegit al producte pesquer, fomenten la transformació, la comercialització i la restauració, i reforcen la identitat marinera dels municipis. També tenen un paper destacat en la preservació del patrimoni cultural i natural, així com en la promoció del turisme vinculat a l’activitat pesquera i la gestió sostenible dels recursos marítims.
Entre les iniciatives més destacades hi ha projectes de cooperació impulsats directament pels mateixos GALP, com la implantació de la marca “Peix de Llotja” en restaurants i peixateries de Catalunya, la producció d’un documental sobre la flota costanera mediterrània o el projecte “Família i Peix”, orientat a fomentar el consum de producte pesquer a les llars. Aquestes actuacions de cooperació compten amb una dotació específica de 122.344 euros.
L’interès del teixit territorial per la convocatòria d’aquest any ha posat també de manifest el paper central dels GALP en la dinamització de l’economia blava local. L’augment de projectes ha estat especialment rellevant en els grups de més recent creació (Marina de Llevant, Costa Central i Costa Daurada), que en la segona convocatòria ja han esgotat el pressupost disponible i han hagut de deixar algunes iniciatives sense finançament per manca de recursos.
Pel que fa a la distribució territorial, el GALP Costa Brava preveu executar 25 projectes dels 37 presentats, amb una subvenció de 579.480 euros i una inversió associada de 765.115 euros. Al Mar de l’Ebre es desplegaran 42 actuacions amb 624.104 euros d’ajut, mentre que el GALP Marina de Llevant impulsarà 18 projectes amb 439.312 euros i una inversió total de 650.000 euros. A la Costa Central es finançaran 20 projectes amb 405.829 euros, i a la Costa Daurada també 20 actuacions amb una subvenció de 368.277 euros.
L’evolució dels ajuts del FEMPA confirma la consolidació d’aquest model territorial. El 2024 es van executar 124 projectes amb 2,1 milions d’euros en subvencions i 3 milions d’inversió. El 2025 es van mantenir les 124 iniciatives, amb 2,2 milions d’euros d’ajut i 3,6 milions d’inversió. Per al 2026, el protagonisme dels GALP es tradueix en un nou increment fins als 165 projectes, que han esgotat amb escreix els 2,5 milions d’euros disponibles.
En el marc de la fira Seafood, també es van reconèixer diversos projectes desenvolupats el 2025, tots ells impulsats o canalitzats a través dels GALP. Al Mar de l’Ebre s’ha posat en valor la iniciativa “Les Cases: Dones i Mar”, mentre que a la Costa Daurada s’ha destacat la inversió de Savall Precocinats Gourmet. A la Costa Central s’ha reconegut la revista La Nostra Mar, a Marina de Llevant el projecte emprenedor d’un pescador d’Arenys de Mar, i a la Costa Brava el projecte “Art i Pesca”, impulsat per la Federació de Confraries de Pescadors de Girona.