Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Ctra. Sant Llorenç de Morunys, Km 2
25280 Solsona (Lleida)
T+ 93 653 94 19 | secretaria@arca-dr.cat

"Si es vol que el territori rural continuï viu i actiu s’han de fomentar en l’alumnat capacitats que despertin l’esperit emprenedor"

Carme Sellart és directora de l’Escola Salvador Espriu i coordinadora del projecte FER, i Laura Barrios és mestra del Centre de Recursos de la Noguera, coordinadora d’emprenedoria i del projecte FER. El projecte vol despertar el talent emprenedor, la creativitat i la curiositat per les oportunitats que genera el món rural als alumnes de primària, per tal de contribuir en un futur a afrontar dos dels reptes del món rural: evitar el despoblament i afavorir la diversificació econòmica.

Laura Barrios i Carme Sellart.
Laura Barrios i Carme Sellart

1. Per què és essencial treballar l’emprenedoria a les escoles del món rural? 

    Si es vol que el territori rural continuï viu i actiu s’han de fomentar en l’alumnat capacitats que despertin l’esperit emprenedor com la innovació, la creativitat, el pensament crític, l’autoconfiança, la motivació i una actitud proactiva per així prendre consciència i posar en valor les oportunitats i reptes que presenta el món rural, el nostre entorn proper.  

    2. Què aporta en aquest sentit el projecte FER?

    El projecte FER té moltes fortaleses i potencialitats, fa exercitar en l’alumnat un conjunt d’habilitats per a la vida. Es realitza un aprenentatge significatiu, competencial i transversal, on es parteix dels interessos de l’alumnat i d’una situació real, es crea un ambient a l’aula que afavoreix el treball en equip, es propicia l’ús de metodologies actives i cooperatives, es desenvolupa un treball d’observació, anàlisi, investigació,... per conèixer el nostre poble.

    3. De quina manera FER és una eina per al professorat que vol treballar l’emprenedoria a l’escola?

    És una eina de suport, una guia didàctica per iniciar-te en el món emprenedor. Es proposa una sèrie de materials, activitats i recursos que t’ajuden a tenir un punt de partida i un context amb un fil conductor, a partir del qual l’alumnat anirà deduint idees per crear la seva pròpia empresa, aprofitant els recursos que ofereix el territori.

    A més a més, al realitzar aquest projecte es fa un treball globalitzat, ja que es treballen continguts de diferents àrees i àmbits com són l’àmbit matemàtic, artístic, de coneixement del medi, d’autonomia, iniciativa personal i emprenedoria,... amb l’objectiu d’afavorir les competències bàsiques per a que l’alumnat adquireixi les eines per continuar aprenent al llarg de la vida.

    4. Què li aporta al mestre implementar FER?

    Satisfacció de veure a l’ alumnat motivat fent un projecte que els entusiasma i se l’agafen amb moltes ganes, ja que a partir d’una metodologia on l’alumne és el protagonista actiu es crea un aprenentatge autèntic, un aprenentatge per a la vida!

    5. Quin suport tenen els mestres que volen treballar el projecte FER?

    Els mestres compten amb el suport de dos grups: El Grup d’Acció Local de la Noguera-Segrià Nord, que et posa en contacte amb diferents empresaris, i el Grup de treball Futurs Emprenedors Rurals creat pel Centre de Recursos Pedagògics de La Noguera, que t’ orienta i assessora a fer un treball en xarxa entre els diferents centres participants.

    A més també disposem de tot el suport de material didàctic tant físic com digital que s’estructura en tres blocs de treball, bloc 1 “L’aventura de FER. Quina bona idea”, bloc 2 “ Els Reptes de FER”, bloc 3 “Històries d’empreses de la Catalunya Rural”.