Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Ctra. Sant Llorenç de Morunys, Km 2
25280 Solsona (Lleida)
T+ 93 653 94 19 | secretaria@arca-dr.cat

Hotel "La Freixera", habitacions amb vistes al segle XIV

Hotel "La Freixera", habitacions amb vistes al segle XIV.

La Freixera és una iniciativa que naix l’any 2001 de la mà de Remei Aranda i Joan Montraveta, dos enamorats de la Solsona medieval, que van fer realitat el seu projecte de crear un hotel únic i amb personalitat al centre d’aquest nucli històric. D’ells naix La Freixera l’any 2006.

Hotel LA FREIXERA

L’Hotel La Freixera està ubicat en una antiga casa artesana del segle XIV situada al carrer de Sant Llorenç, prop de la catedral de Santa Maria de Solsona, dins del nucli medieval de la ciutat. Adaptada al servei de l’hostaleria, la casa conserva la seva antiga estructura gòtica medieval, amb arcs i parets de pedra, forjats de fusta, i una sèquia i una cisterna d’aigua medievals.
La Freixera està catalogada com a Bé Cultural d’Interès Local (BECIL) del nucli històric de Solsona.


Parlem amb.... Susana Teixidó. Directora de La Freixera.

- La Freixera inicia la seva activitat l’any 2006 i, passats 8 anys, ja s’està treballant en una ampliació de l’hotel amb la construcció d’un nou edifici. A què es deu aquest èxit?
Els hotels petits com La Freixera solen agradar a un perfil de client, en la seva majoria europeu, que viatja per Catalunya tot descobrint indrets poc coneguts, com és el cas de Solsona; o bé que simplement vol passar uns dies tranquil en un hotel diferent. Al llarg d’aquests anys, ens hem adonat que per poder satisfer aquesta demanda creixent, no en teníem prou amb les 5 habitacions actuals de l’hotel. És per això que hem decidit ampliar les instal·lacions de La Freixera i construir 5 noves habitacions, amb un menjador més gran i un jardí medieval.


- Parlar de La Freixera és parlar d’història. L’hotel està ubicat en una casa
artesana del segle XIV, totalment reformada i amb totes les comoditats necessàries. Són “habitacions amb vistes al segle XIV”. Podem dir que aquest és un dels valors afegits de l’establiment?
La Freixera agrada als visitants perquè no és tan sols un hotel. És un conjunt de sensacions i detalls, en un entorn únic i característic com és la Solsona medieval.
És cert que el fet d’estar ubicats en una casa artesana del s. XIV implica un seguit de característiques estructurals que doten a l’hotel d’un simbolisme i d’una història que el diferencien de la resa. Allotjar-se a La Freixera és viure on vivien els nostres avantpassats, però amb les comoditats del segle XXI. Tota una experiència per als nostres sentits.

Les parets de pedra, els forjats de fusta, els canals de ceràmica vidriada, portes i arcades gòtiques i ceràmiques del s.XIV, són petites parts de la història que hem recuperat i que doten a l’hotel d’un estil propi. Tot un conjunt arqueològic que hem rehabilitat i que forma part de les habitacions i sales de l’hotel per al gaudí dels nostres hostes.


- L’ampliació actual ha posat al descobert nous elements patrimonials com un antic passatge medieval i una sèquia utilitzada per al transport d’aigua. Com s’integraran aquests elements a l’establiment?
El nostre objectiu és preservar al màxim aquests elements, i mostrar-los en les noves estances de l'establiment. Els clients de l’hotel transitaran per terres, arcs, portes i parets medievals, tot descobrint com vivien els nostres avantpassats en la Solsona de l’edat mitjana. Els hostes de La Freixera podran gaudir del confort d’un hotel de quatre estrelles amb un encant especial.


- Un altre dels trets característics de l’hotel és l’aplicació de criteris de Responsabilitat Social Empresarial. Uns criteris que es materialitzen en l’edificació del seu establiment, basada en tècniques de construcció sostenibles. Ens pots detallar el projecte i els beneficis d'aquest tipus de construcció?
Actualment estem treballant per convertir una antiga nau industrial de pedra i uns horts urbans en un edifici- hotel. Per a realitzar aquesta reconversió, estem utilitzant, d’una banda, aïllaments ecològics innovadors com la fibra de fusta i la manta de cotó reciclat, i, per l’altra, reutilitzem materials de construcció antics com pedra, maons, fusta, etc.
Una tasca de rehabilitació que, alhora, està posant en valor les restes  arqueològiques de la Solsona medieval.

Així mateix, l’aplicació de criteris responsabilitat empresarial, ens ha permès establir i delimitar uns protocols de funcionament en els tres àmbits d’actuació de la RSE: ambiental, social i econòmic. Per exemple, a nivell ambiental, els productes de neteja que s’utilitzen a l’hotel són biodegradables, i es controlen els consums d’aigua i energia. Pel que fa l’àmbit social, tenim convenis amb empreses del territori per a col·laboracions puntuals i treballem amb proveïdors de la zona. Aquests són tan sols alguns dels exemples dels procediments que hem implantat tot seguint les polítiques de Responsabilitat Social Empresarial. Un altres exemple, a nivell empresarial, el trobaríem en l’accessibilitat de la nova  web de l’empresa.


- Si parlem de l’activitat de l’hotel, i per als que no coneixen La Freixera, ens pots explicar els serveis que s’ofereixen als hostes? Es disposa d’activitats que complementin l’estada a l’hotel? 
La Freixera és un hotel “bed and breakfast”. És a dir, només oferim el servei d’allotjament i esmorzar. Una oferta, però, que compta amb un equipament i uns serveis d’un hotel 4 estrelles. Totes les habitacions estan equipades amb televisió amb pantalla plana de 32”, minibar, wiffi, aire condicionat i calefacció. Així mateix, si parlem de les zones comunes, l’hotel disposa d’ascensor, una sala d’estar amb llar de foc i punt d’internet, pàrquing per a cotxes, motos i bicis, i accés a connexió wi-fi, entre molts d’altres serveis que ens puguin sol·licitar els nostres hostes.

Si parlem de les activitats per complementar l’estada, des de l’hotel es facilita informació turística sobre les activitats que es poden realitzar al territori, s’ofereix un servei de contractació de visites guiades al nucli històric de Solsona i d’excursions guiades a peu, en BTT o 4x4 , i es disposa d’una botiga on es comercialitzen diversos productes 100% solsonins.

 
- I el perfil dels hostes que s’allotgen la La Freixera?
El 50% dels nostres clients són europeus: anglesos, francesos, alemanys, holandesos, belgues, etc; i també ens visiten viatgers americans i israelians. Es tracta d’un perfil de turista que recorre Catalunya amb un vehicle privat,  cotxe o bé moto, i que fa parada a Solsona en el seu camí cap al Pirineu, la Costa Brava o Barcelona.

D’altra banda, els clients catalans ens visiten majoritàriament en cap de setmana, i provenen bàsicament de l’àrea metropolitana. És un perfil de visitant que busca poder desconnectar en un lloc tranquil i prop de casa seva.


- La Freixera forma part de la xarxa “Petits Grans Hotels de Catalunya”. 
Quins requisits es necessita per entrar a formar part d’aquesta xarxa? I els beneficis que se’n deriven?
Per un hotel petit és bàsic associar-se i compartir serveis com el portal de reserves on- line, la promoció nacional i internacional, i els neguits i les experiències professionals. “Petits Grans Hotels de Catalunya” és una associació que agrupa hotels que tenen menys de 15 habitacions, que són independents de les grans cadenes, i que tenen uns estàndards de qualitat i serveis molt elevats. Es tracta d’un perfil d’allotjament acollidor i familiar, amb un tracte proper i individualitzat cap als seus clients.

Cal tenir en compte que el fet d’estar associats ens facilita poder ser presents al mercat internacional, d’on provenen la majoria dels nostres clients. En cas de no formar part de cap xarxa, aquesta tasca ens seria molt més complicada.


- Els darrers dos anys, l’establiment ha estat reconegut amb el Certificat d’Excel·lència que atorga TripAdvisor.  Que us ha suposat aquest reconeixement?
Estem molt contents d’haver aconseguit aquest reconeixement, ja que es tracta d’un certificat que sorgeix de l’opinió dels propis usuraris. Per tant, sempre és una satisfacció veure que els teus clients et valoren tan positivament.

Cal tenir en compte que es tracta d’un certificat que es dóna, aproximadament, a un 10% dels hotels a nivell mundial.  Així doncs, creiem que el servei i el tracte personalitzat i acurat que La Freixera dona als seus clients, ha sigut i és clau per convertir-se en un hotel de referència tan ben valorat.


- Amb recolzament del programa Leader, i Proder anteriorment, La Freixera ha pogut obrir les seves portes i ampliar les seves instal·lacions, amb la construcció d’un edifici annex a l’hotel.  Un cop tramitats els ajuts, quin seria el balanç de la teva experiència com a beneficiari?
Gràcies a aquests programes, actualment el Solsonès té una de les millors ofertes d’allotjament turístic de Catalunya. S’han construït i rehabilitat hotels, s’ha habilitat una gran xarxa de cases de turisme rural i la comarca disposa de càmpings i albergs de 1ª categoria.  En el nostre cas, el recolzament d’aquest programa ens ha permès disposar de 1000 m2 d’instal·lacions de primer nivell dins el nucli històric de Solsona.

Cal tenir en compte, però,  que tot i que La Freixera és un negoci privat, ofereix un servei púbic necessari per atraure el turisme a la comarca.


- Actualment ens trobem en una situació econòmica complexa, com afecta aquesta situació al turisme que visita la comarca? Has pres alguna mesura per mitigar-ne els  efectes?
Des de l’any 2012, el turisme català i espanyol ha tingut una forta davallada. Com a conseqüència, els ingressos dels establiments de la comarca han disminuït, i La Freixera no n’és una excepció. Això es tradueix en una disminució de la facturació entre els mesos de genera a abril, i un manteniment de l’ocupació durant la resta de l’any, fet que ens permet seguir endavant, en el nostre cas en concret, gràcies al turisme internacional.

Tot i aquesta situació, hem cregut necessari ampliar les nostres instal·lacions, passant de 5 a 10 habitacions, per tal de poder aprofitar millor els mesos de més afluència turística i les sinèrgies actuals.


- Com valoraries l’activitat de l’hotel fins l’actualitat? i, de cara a un futur pròxim, quins són els objectius que t’has marcat?
Fins a dia d’avui, l’hotel ha estat molt ben valorat pels nostres hostes,  que s’enamoren de les habitacions i els esmorzars de La Freixera. Actualment, som l’hotel de la Catalunya Central més ben puntuat per Booking i Tripadvisor.
El nostre objectiu és continuar treballant en aquesta línia, i oferir un servei de qualitat i excel·lència que porti més clients al nostre hotel i, de passada, a Solsona i al Solsonès.


- Ja per acabar, ens podries dir què que no ens podem perdre del Solsonès?
La Solsona medieval. Aquest és el nostre gran patrimoni històric i cultural, amb la catedral, el museu, les places i els carrers, i, sobretot, l’amabilitat de la gent.
És també cita obligada la Vall de Lord, la Serra de Busa, la Serra de Cambrils i la Serra Seca; els santuaris dels Colls, a Sant Llorenç de Morunys, del Lord, al nord de la comarca, i els del Miracle i Pinós al sud del Solsonès.
Pels caminadors, és obligatori conèixer les Torres de la Defensa del sud.

 

Informació i fotografies: La Freixera