Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Ctra. Sant Llorenç de Morunys, Km 2
25280 Solsona (Lleida)
T+ 93 653 94 19 | secretaria@arca-dr.cat

"La Nevateria", brioixeria d'autor a la Garrotxa

"La Nevateria", brioixeria d'autor a la Garrotxa .

La Nevateria és una empresa dedicada a l’elaboració de productes de brioixeria i pastisseria, tot utilitzant matèries primeres de qualitat. Situada a la ciutat d’Olot, La Nevateria comercialitza els seus productes a través del seu propi establiment, al centre de la mateixa ciutat, o bé a través del “BipBip! el take away de la Nevateria”, que presenta els seus productes en un format pensat per a ser consumits a domicili, adaptats a les necessitats de cada un dels seus clients.

Parlem amb... Sergi Mayà, soci de La Nevateria.

- Com sorgeix la idea de crear La Nevateria? Ens pots fer cinc cèntims del projecte.
Tot i que no és la història més comercial o idíl·lica, la idea sorgeix de forma espontània quan la Marta es va quedar sense feina a finals de l’any 2007. Havíem parlat moltes vegades que ens agradaria tenir el nostre propi projecte, un espai on poder treballar en base als nostres valors, on poder respectar al 100% una filosofia de treball i sense que cap superior ens la pogués limitar. Amb aquesta idea al cap va néixer el nostre projecte, La Nevateria. A partir d’aquest moment, i un cop decidits a tirar endavant l’empresa, vam començar a desenvolupar el model de negoci i, fins avui, quan encara queda gairebé tot per fer.

- Recordes algun inconvenient o fre a l’hora d’engegar l’empresa?
Bé, recordo que mai ha estat fàcil, ni al principi ni ara. Si em preguntes pel inicis, ara no recordo cap inconvenient en concret, però també he de dir que no recordo cap facilitat. Potser el que més present tinc és la sensació d’estar sols.
Un fet que si que ens va perjudicar va ser la denegació del permís de terrassa durant els anys 2008 i 2009, ja que va alentir molt el creixement de l’empresa en la seva fase inicial, que és quan més es necessita.

- L’essència de l’establiment és oferir productes de primera qualitat, acompanyats d’un servei neutre, discret i professional.  Seguint aquestes premisses, ens podries detallar els serveis i productes que oferiu.
Bé, això és molt simple, la proposta de valor de La Nevateria està únicament focalitzada a la comercialització dels nostres productes, només treballem amb productes d’elaboració pròpia. Si el que busques és prendre productes de marques reconegudes al mercat, està clar que La Nevateria no és el lloc.

En aquest sentit, a La Nevateria hi pots trobar begudes a base  de cafè o te (totes les llets que utilitzem són ecològiques, el cafè és 100% aràbic, els tes els importem directament de petites plantacions de la Xina, Japó i la Índia, etc.), begudes a base de fruita i begudes a base de xocolata.
Pel que fa al menjar, tenim la nostra pròpia línia de productes de brioixeria, cakes, galetes, pastissos freds, gelats, entrepans, biquinis, sandvitxos dolços i salats i creps. Ens agrada tenir el mínim de referències possibles per a cada línia de productes, ja que creiem que és la millor manera per poder-nos focalitzar bé en cadascun d’ells.

Pel que fa a les primeres matèries, i sempre que sigui possible, prioritzem l’ús de productes de proximitat. Elaborem els nostres productes amb mantega de màxima qualitat, ous frescos, llet fresca ecològica, oli d’oliva, sucre moscovat ecològic, mel, flor de sal del Delta, etc., alhora que tenim clar que mantenir una vida saludable és crucial, i per això creiem en els productes naturals, i en el fet d’ajustar les receptes amb els mínims de sucres i greixos possibles.

Més enllà dels productes que oferim, també ens agrada molt cuidar el “packaging”. En aquest sentit, intentem que tot el material que utilitzem sigui 100% reciclable i, si és possible, biodegradable. També seguim una política força estricta en l’àmbit del reciclatge dels nostres residus, minimitzant al màxim la fracció del rebuig.

- Podem parlar d’un únic perfil de client?
Depèn del que entenguem com a perfil de client. A La Nevateria no segmentem la nostra demanada ni per sexe, ni per edat, ni per origen, ni per classe o poder adquisitiu... ens dirigim només a les persones la prioritat/necessitat de les quals és el mix entre producte de qualitat i concepte del nostre model de negoci.
Un exemple per il·lustrar-ho el trobem en que a vegades poden coincidir a l’establiment  persones de diverses nacionalitats i orígens, adolescents amb persones de 80 anys i famílies amb nens, persones que van soles i persones que van acompanyades, etc. A simple vista pot semblar que no tenen res en comú, però no és el cas, tots ells tenen com a mínim un punt en comú, que es senten identificats amb la proposta de valor de La Nevateria. Dit això, podríem dir que sí, ens dirigim a un únic perfil de client.

- I el que es troben quan arriben a La Nevateria?
Crec que La Nevateria ofereix:

  • Un producte únic al món, serà millor o pitjor, però tots els nostres productes només són comercialitzats a través de La Nevateria i del BipBip!. No comercialitzem sota d’altres marques ni per altres empreses, per tant, tot el que trobés a La Nevateria no ho trobaràs enlloc més. Això ens dóna la capacitat d’adaptar el nostre producte a les necessitats dels nostres clients, a més de poder elaborar productes que no serien rentables ni vendibles per a la producció massiva.
  • Una experiència única i coherent entre producte, espai i servei, i que alhora està alineada als valors de la nostra marca com la qualitat, la simplicitat, el respecte pel medi ambient i les persones, el disseny i la innovació.  
  • Un servei neutre, discret i professional.

A més, i sense cap mena de dubte, el valor més important de La Nevateria són les persones. Ens organitzem de forma horitzontal. És a dir, des del noi que treballa a la botiga, fins a la Marta o jo mateix que gestionem l’empresa, estem en contacte permanent, sinó pot ser físicament, a través de les TIC. Tot l’equip està al corrent del que s’està treballant des de direcció, i tots prenem part a l’hora de decidir.
En aquest sentit, es treballa per tal que tothom disposi d’un horari conciliador amb la vida personal, i es realitza formació periòdica per tal de treballar sota els nostres estàndards de qualitat i alhora ésser un bon professional.

- La Nevateria és membre i col·labora amb l’associació de Foment de les Arts i el Disseny- FAD, una entitat que treballa per promoure el disseny i l’arquitectura dins la vida cultural i econòmica del país. Alimentació i disseny? Com es materialitza aquesta col·laboració?
Tal i com t’he comentat abans, el disseny és una de les meves “aficions”. A nivell personal, penso que les empreses que aposten pel bon disseny obtenen millors resultats a mig/llarg termini.
En el cas de La Nevateria, des d’un inici vam tenir molt clar que, tot i que potser ens endarrerís la posada en marxa de l’empresa, el primer que calia fer era crear una marca i, a partir d’aquest punt, el “branding” s’aniria estenent a totes les àrees i elements de l’empresa. És en aquest camí quan comencem a treballar amb la gent de Bisgràfic, que ens introdueix a l’associació de Foment de les Arts i el Disseny- FAD.

Enguany vareu ser els encarregats d’organitzar les pauses – cafè dels “Premis Laus”, uns guardons de reconegut prestigi en l’àmbit del disseny i la comunicació al nostre país. Que ha significat aquest reconeixement per vosaltres?
Primer de tot m’agradaria deixar clar que tots els reconeixements ens fan molta il·lusió i ens donen força per continuar endavant, des dels Premis Laus, fins al “Nevater” que ve a La Nevateria a prendre un cappuccino.
Ara bé, si parlem dels Premis Laus, doncs ens va fer molta il·lusió i estem molt orgullosos de representar una empresa petita com La Nevateria, situada en un local comercial del Barri Vell d’Olot, en un acte d’aquesta magnitud, a l’edifici HUB del disseny a Barcelona.
Aquest reconeixement, alhora, també ens ha donat més visibilitat i reconeixement de la marca.  

- La Nevateria, amb el recolzament d’ADRINOC, va sol·licitar un ajut Leader per a construir un nou obrador. Com us vàreu assabentar de l’existència d’aquests ajuts? ens pots fer una valoració de la vostra experiència?
En el nostre cas ens vam assabentar de l’existència d’aquests ajuts a través d’altres companys que ja n’havien sol·licitat en convocatòries anteriors.
Personalment puc dir que l’experiència ha estat molt positiva. Tot el procés ha estat molt coherent i sempre en pro de gestionar el projecte de la forma més eficient possible, des de la seva planificació, fins a la seva execució, passant per la sol·licitud de pressupostos i l’anàlisi de les finances. En totes aquestes etapes, com també en el pla de millora posterior, l’acompanyament dels tècnics d’ADRINOC ha estat de gran ajut.  

- Iniciatives com La Nevateria són bàsiques per crear ocupació a les zones rurals. Tot i així, i tenint en compte la situació econòmica actual,  consideres que és un bon moment per emprendre als territoris rurals?
La meva opinió personal és que el moment oportú per emprendre no existeix, per tant, crec que avui sí és un bon moment per emprendre a les zones rurals. La diferència, més enllà de quina sigui la situació a la Garrotxa, rau en emprendre amb convicció i amb uns valors molt clars.

- Ja per acabar, com valoraries l’evolució de l’empresa fins a l’actualitat? I, de cara al futur, algun projecte en ment?
Referent a l’evolució de l’empresa fins a l’actualitat no puc negar que, malgrat l’esforç titànic i els mals moments, tots ens en sentim molt satisfets. No podem dir que vam començar de zero perquè seria massa generós, vam començar de sota zero, i al llarg d’aquests sis anys i mig hem aconseguit crear una marca, consolidar-la i posicionar-la allà on havíem imaginat, definir un model de negoci, fer arribar la proposta de valor a molta més gent, passar d’una sola persona a un equip de 8 persones i tants altres col·laboradors, desenvolupar nous productes, augmentar la capacitat de producció amb la construcció del nou obrador, col·laborar amb actes i amb entitats de la ciutat, etc.
L’equip de La Nevateria, així com tota la nostra xarxa de col·laboradors, estem molt implicats en el projecte; sense tots ells hauria estat impossible avançar fins avui.  

De cara al futur, puc dir que actualment estem redactant el “Pla Estratègic 2015 – 16” i, tot i que evidentment no puc desvetllar aquí totes les accions que tenim en ment, si que podríem parlar de:

  • La creació del nou corner que tindrem a la nova Plaça del Mercat d’Olot. Creiem que serà un nou concepte de cafeteria/botiga “coffee store”, on hi aplicarem tot el “know how” adquirit al llarg d’aquests anys. La consolidació o no d’aquest concepte de botiga marcarà l’evolució del model de negoci en els pròxims anys.
  • L’obertura de l’obrador al públic, creiem que el polígon de les Mates, situat a 2 minuts del centre d’Olot, té molt potencial.
  • La posada en marxa definitiva de la web, fent especial incidència en l’e-commerce.
  • El desenvolupament de marques per a cada línia de producte, com per exemple els Nevats, i el desenvolupament de productes per a intoleràncies.   
  • La implantació d’un software per a la indústria alimentaria per tal de garantir al màxim rigor pel que fa a ingredients, al·lèrgens i dades nutricionals de tots els nostres productes.


- Quan vinguem a La Nevateria, hem de tastar sí o sí.....
Tothom té els seus productes “preferits” … si m’ho pregunteu a mi, doncs el meu top 5 és: el cappuccino nevater, el croissant de gianduia, el Nevat de vainilla amb nous de macadàmia caramel·litzades, el suc de mango i fruita de la passió i el pastís de pastanaga sense farina.
Aquestes són les meves preferències, però el que us recomanaria és que us acostéssiu a La Nevateria a provar-ho vosaltres mateixos.

 

Informació i fotografies: La Nevateria