"La nostra APP dissenya el recorregut en temps real segons les peticions fetes pels propis usuaris, creant així la ruta més òptima". Parlem amb SHOTL, empresa guanyadora de l’"SmartCatalonia Challenge"
Aquest any ARCA ha col·laborat amb l’"SmartCatalonia Challenge", el concurs d’innovació oberta promogut pel Departament de Polítiques Digitals per incentivar les pimes i startups tecnològiques a crear solucions que donin resposta als reptes del nostre país, enguany centrat en donar resposta a les problemàtiques que afecten els territoris rurals.
En parlem amb Sílvia Coronado, Marketing Manager de "SHOTL", empresa guanyadora de l’"SmartCatalonia Challenge" d’enguany en resposta al repte "Com millorar la mobilitat de les poblacions rurals per accedir a béns i serveis bàsics":
- Primer de tot, enhorabona!. La vostra proposta de "Transport a la demanda a l’Alta Segarra" ha estat la guanyadora de l’"SmartCatalonia Challenge" d’enguany en resposta al repte "Com millorar la mobilitat de les poblacions rurals per accedir a béns i serveis bàsics". Què us permetrà aquest guardó?
Bé, primer de tot, agrair-vos el premi. Des de Shotl sabem que Calaf actua com a capital de la zona de l’Alta Segarra, que està formada per 14 municipis, 13 dels quals tenen menys de 1.000 habitants, i Calaf actua com a eix d’aquests municipis a nivell comercial, educatiu, sanitari, esportiu, etc. Aleshores, vam veure que ara mateix tenen un transport públic força ineficient i amb freqüències de pas d’entre 2 i 4 hores. Llavors, el que vam fer va ser exposar a l’Ajuntament de Calaf que hi havia aquests premis, que volíem participar-hi amb una proposta pel seu municipi i que si guanyàvem el guardó poguéssim fer la prova pilot amb ells. Per tant, el que ens permetrà aquest guardó és poder dur a terme aquest pilot, que creiem que pot ser molt interessant tant per Calaf com pels municipis del seu voltant. - L’objectiu del projecte és proporcionar un transport públic flexible i a demanda als municipis rurals de l’Alta Segarra. Ens pots explicar el funcionament de l’aplicatiu?
Shotl som una plataforma de mobilitat en la que disposem d’una aplicació pel passatger i una aplicació pel conductor que treballen conjuntament gràcies a un algoritme que les connecta. El que suposa això és que busca el millor balanç, tant pels passatgers que ja són a bord, com pels que estan esperant el bus, i els adjudica la ruta més òptima. El passatger es pot descarregar l’aplicació al seu smartphone, i el conductor la té al seu vehicle, en aquest cas el minibus. A banda d’això, el client final, que en aquest cas serà l’Ajuntament de Calaf, té un sistema de control en el que definirem l’àrea d’actuació (els 14 municipis de l’Alta Segarra) i les parades virtuals, que faran que a partir d’ara la ruta sigui flexible i que els usuaris puguin demanar servei de transport sota demanda.
- I pel que fa a la gent gran, sovint poc avesada a l’ús de les noves tecnologies, tindran alguna alternativa per poder beneficiar-se d’aquest servei?
Sí, a Shotl una part important del públic objectiu que tenim és justament la gent gran. És cert que hi ha una part del públic, que acostuma a ser la gent adolescent, que ja estan molt predisposats a les noves tecnologies, i que en canvi, a la gent gran els hi hem d’arreglar d’alguna manera, perquè pot ser que tinguin smartphone i no el sàpiguen utilitzar, o fins i tot que no en tinguin. Per la part de la gent gran que tenen smartphone, el que normalment proposem és que els primers dies hi hagi una persona al bus que els ensenyi com funciona l’app i ells de seguida ho agafen (ja ens hi hem trobat en altres situacions). En el cas de les persones que no tenen smartphone, disposen d’una mena de call center on poden trucar per telèfon, explicar que volen anar d’un punt A a un punt B, i l’operador, com que té accés al sistema central que hem esmentat, els informa que a tal hora i a tal parada virtual, el bus els passarà a buscar. Per tant, no hauria de ser un problema per a la gent gran. - És la primera vegada que Shotl s’apropa al món rural. Què us ha motivat a fer el salt?
Nosaltres sempre hem sabut que les zones rurals són un entorn on Shotl pot funcionar molt bé i aportar una millora de qualitat de vida important. De fet, ara començarem per Calaf, però sabem que a Catalunya hi ha moltes més zones on segurament aquest sistema seria replicable, com per exemple la Noguera, el Pallars o el Berguedà, on hi ha un despoblament, o fins i tot la Val d’Aran. Sí que és veritat que les zones on hem treballat més fins ara són metropolitanes i suburbanes, però sabem que a les zones rurals Shotl també pot funcionar molt bé, perquè el transport públic que tenen aquests municipis és de baixa demanda, està clar que no és eficient, i aleshores la població acaba tenint un vehicle privat, que és el gran problema que tenim actualment. - Per tant, aquesta prova pilot seria una oportunitat de futur per a Shotl?
Sí. Nosaltres, gràcies a la prova pilot de Calaf, podrem fer una recollida de dades, perquè cada setmana generem uns informes on podem veure la demanda, els quilòmetres recorreguts, etc. Per tant, podrem extreure dades i anar a altres municipis i ensenyar-los com poden millorar el seu sistema de transport públic. Com comentava, sabem que a Catalunya hi ha zones que en un futur ho podrien utilitzar, però també sabem que hi ha altres zones on això ja està passant, com per exemple a Navarra o a Cáceres, i estic seguríssima que a nivell d’Europa també hi ha moltes zones que es troben en aquesta mateixa situació. - Fins ara es parlava de les "Smart Cities". Podem dir que el concepte "smart" ha arribat als territoris rurals?
Jo diria que sí, i a més a més, tan de bo que sí, perquè no m’agradaria que ens quedéssim només a les grans ciutats, ja que a tot arreu en podem treure profit. I deixant una mica de banda el tema de la mobilitat, ara ens trobem en una situació en què les tecnologies estan emergent, ens trobem amb aplicacions i nous sistemes tecnològics que poden ajudar moltíssim en aquestes "cosetes" del dia a dia, i seria una llàstima que ens quedéssim només a les grans ciutats. Crec que pot valdre la pena que tot el territori se n’aprofiti, i a més a més, diria que les zones més petites poden ser perfectes per fer proves i veure si una solució es pot replicar a zones més grans. Jo, sempre que parlo de smart cities, també parlo de smart rural i de smart village, per dir-ho d’alguna manera. - I si mirem al futur, podrem parlar de territoris rurals intel·ligents?
Sí, totalment. Tornant a la prova pilot de Calaf, si aconseguim que el sistema de Shotl funcioni, la gent estarà molt més a prop dels serveis, dels centres educatius, de la sanitat, etc. Això potser també farà que la gent guanyi qualitat de vida, i que per tant, decideixi quedar-se en aquestes zones, que és una cosa que fa molta falta, perquè sinó ens trobarem amb unes ciutats molt grans, summament poblades, i amb zones on no hi haurà ningú. Per tant, sí que podem parlar de zones rurals intel·ligents, ja no només a nivell de mobilitat, sinó de treure profit de les noves tecnologies arreu del territori.