"Les escoles rurals tenen la clau per transformar la realitat i enfocar el futur de les zones rurals"
La Gemma Cortada és la gerent del Grup d'Acció Local Noguera -Segrià Nord. Amb ella parlem sobre educació rural, el paper que juga l'escola en l’arrelament de la població al seu municipi rural, educar els infants en emprenedoria, i sobre els projectes FER (Futurs emprenedors Rurals) i “Arrenca: cerca oportunitats en els territoris rurals”.
- Des del vostre Grup d’Acció Local desenvolupeu molta feina de dinamització territorial. Quin paper creus que juga l'educació en general, i l’escola rural en particular, per al futur de les zones rurals?
“L’educació és l’arma més poderosa per transformar el món”. Aquesta és una frase atribuïda a Nelson Mandela, amb la que hi estic plenament d’acord.
Per tant, l’escola rural i les escoles de les zones rurals tenen la clau per transformar la realitat i enfocar el futur de les zones rurals.
Però cal donar suport a l’escola en aquesta tasca, tots tenim el repte d’educar. I també és necessari definir bé i enfocar-nos cap a on volem anar en les zones rurals, per transmetre aquest missatge a la ciutadania i a l’escola.
- Un dels temes principals de la futura Agenda Rural és el repte demogràfic. Quin paper creus que juga l’escola rural en l’arrelament de la població al seu municipi rural?
Conèixer el territori és el primer pas per estimar-lo.
Hem de viure, créixer i aprendre de cara al nostre entorn. Els nens i les nenes han de conèixer el seu entorn, han de meravellar-se amb el descobriment que fan al seu territori, per després ser capaços de trobar-hi oportunitats i de fer-les veure a altres. Les zones rurals ofereixen un ampli ventall d’oportunitats i permeten treballar els coneixements que es transmeten a l’escola d’una manera molt real. Les escoles, que siguin capaces d’incorporar les matèries curriculars a l’entorn (social, patrimonial, natural, empresarial...), seran les que contribuiran a un major arrelament de la població.
- En aquest sentit, treballar la cultura emprenedora des dels primer anys d’educació dels infants és important?
Cal entendre que ser emprenedor o emprenedora, no només està relacionat en crear empresa, que també, sinó que és una actitud, perquè es pot aplicar a tots els àmbits de la vida.
Les habilitats emprenedores, com la motivació, l’autoconfiança, el pensament crític, la innovació, la creativitat i les diferents àrees relacionades amb l’empresa com la comunicació, el màrqueting, els ingressos i les despeses..., es poden treballar combinades amb les matèries curriculars de cicle superior de primària. Amb aquest còctel es pretén que els nens, les nenes i els i les mestres s’embriaguin de cultura emprenedora, i que incorporin aquests coneixements de forma automàtica en el seu fer diari i no ho entenguin com una assignatura aïllada.
- Des del GAL desenvolupeu projectes que treballin l’emprenedoria als centres educatius?
Coordinem el projecte FER: Futurs emprenedors Rurals, ensenyant a emprendre al món rural. Fent un paral·lelisme entre un rusc que s’està despoblant i els territoris rurals, els nens i nenes de cinquè de primària poden buscar solucions als reptes del seu territori d’origen, creant una iniciativa empresarial sense cap limitació creativa.
La idea del projecte neix de crear vocacions emprenedores als territoris rurals, però no només per generar teixit empresarial, sinó per esdevenir territoris amb iniciativa i municipis agradables on viure i treballar, on hi hagi una societat activa, tant a nivell econòmic com a nivell social.
A secundària tenim el projecte “Arrenca: cerca oportunitats en els territoris rurals” on joves i empresaris es formen conjuntament en gestió empresarial, i s’estableixen llaços entre joves i empreses del territori, a través de visites a empreses i entrevistes amb empresaris, abans que els joves facin el salt a la universitat, i per tant entrin en contacte amb un entorn urbà.
- Quin és el balanç que feu d’aquests projectes?
Estem sembrant. El balanç de la implementació és molt positiu per part de mestres, alumnes i empreses. Aquests projectes són molt útils per visualitzar les empreses i a la vegada augmentar la seva autoestima com empresaris i empresàries.
Pel que fa als infants i els joves estem sembrant, i sembla que tindrem bons resultats. Quan exposen el projecte a final de curs, el jurat es queda sorprès dels seus raonaments empresarials i les habilitats emprenedores que mostren.
Amb els mestres estem creant una comunitat de mestres “FER”, mestres que en un moment o altre implementen el projecte i adquireixen coneixements d’emprenedoria en clau rural, que després poden explicar en altres escoles on puguin anar, siguin rurals o no.