Primers passos del projecte "EU Rural Virtual Classroom"
Un recull amb les millors pràctiques educatives a nivell europeu i el disseny de la plataforma on-line de treball, primers passos del projecte. "EU Rural Virtual Classroom" és una iniciativa fortament lligada a les TIC i amb un enfocament innovador que busca afrontar les carències educatives a les zones rurals.
El projecte "EU Rural Virtual Classroom", fortament lligat a les TIC, té com a objectiu esdevenir un espai educatiu virtual col·laboratiu en temps real on les escoles rurals podran donar-se suport mútuament, reduint les seves mancances en docents, continguts i activitats de forma immediata i dinàmica.
El 28% de la població de la UE està assentada en àrees rurals. En aquestes zones hi ha unes dinàmiques educatives on la probabilitat d'abandonament escolar prematur és superior al de les zones urbanes (12% front un 9% als entorns urbans).
Aquest fet, lligat als desafiaments del món rural (aïllament de centres, poc alumnat, instal·lacions precàries, materials reduïts) porta a l'inici d'aquest projecte.
Les escoles rurals, conjuntament amb els seus alumnes i docents, així com la comunitat educativa, són els màxims beneficiaris del projecte millorant la connectivitat, els recursos i millorant l'ensenyament a les zones rurals. Les entitats públiques i privades se'n beneficiaran de forma indirecta.
ÀMBITS DE TREBALL DEL PROJECTE "EU Rural Virtual Classroom"
WP2 – ESTUDI DE MILLORS PRÀCTIQUES
Aquesta fase del projecte ha conclòs amb un inventari de les millors pràctiques educatives basades en una cerca sistemàtica en: literatura científica, projectes d’investigació i altres projectes educatius europeus, així com altres bases de dades internacionals.
L’objectiu d’aquest document és proporcionar un corpus pel desenvolupament dels objectius d’altres fases:
- WP-3: Disseny lògic i funcional de l’aprenentatge col·laboratiu de l’espai rural.
- WP-4: Desenvolupament tecnològic i funcional del producte, proves internes, proves de rutines programables, incorporació i test de llenguatges, capacitat d’ús del producte dels socis.
- WP-6: Organitzar accions de difusió en els tres grups principals: accions inicials, intermèdies i finals.
Enllaç del document: Best Practice Study Final Report.pdf
WP3 - DISSENY DE LA PLATAFORMA
Una de les principals coses que podrà fer-se dins de la plataforma són: presentació de documents, junt amb l’àudio i vídeo del professor, pissarra multiusuari, xat, penjar vídeos, compartir pantalla, enquestes a temps real als alumnes i la creació de breakout rooms per dividir als alumnes en grups. El professor també podrà decidir si gravar la sessió o no.
Tot aquest sistema s’ha integrat i personalitzat dins de l’Àgora, que és el portal per la comunitat educativa. S’està treballant en les altres funcionalitats de la plataforma. Serà una plataforma adaptada a les característiques de l’educació primària.
La plataforma s’ha plantejat amb la següent estructura:
ÀGORA
Es divideix en 3 apartats:
- Entrada a la plataforma i àrea de registre.
- Àrea d’intercanvi d’informació i accés a contactes.
- Accés a:
- Àrea de projectes
- Àrea de classes virtuals
- Àrea de repositori
PROJECTES
Aquest apartat vol oferir un espai on intercanviar informacions sobre projectes relacionats amb temàtiques d’educació. Una pàgina col·laborativa on publicar ofertes o demandes de projectes d’educació, buscar projectes, preguntar per l’admissió en projectes específics.
CLASSE EN TEMPS REAL EN LÍNA
Espai de treball en línia on es desenvolupen activitats didàctiques i tallers amb la comunitat educativa. La plataforma s’adapta a les característiques de les necessitats de les classes de les zones rurals. Possibles funcions:
- Classes simultànies
- Pissarra interactiva i notes
- Compartir informació
- Eines interactives a temps real
- Eines d’avaluació
REPOSITORI DIGITAL
Gestor de fitxers per carregar i descarregar documents rellevants per a estudiants, professors, comunitat, etc.
WP5 - PROVA PILOT
Un cop la plataforma digital estigui finalitzada (abril o maig), es començaran a fer les formacions amb les diferents escoles que han volgut formar part de la prova pilot:
- Lituània: 1 escola
- Itàlia: 2 escoles
- Espanya: 2 escoles
Un cop finalitzades les formacions al professorat es faran les primeres proves amb alumnes. A través de la plataforma digital es realitzaran les classes en línia. Totes les classes seran impartides per un professor d’Irlanda. Durant tres dies s’impartiran classes de llengua anglesa als 3 països. Les 5 escoles d’Europa, en aquest període de temps rebran una formació en llengua anglesa. Gràcies a aquesta prova pilot es podrà posar a prova la plataforma i comprovar la seva funcionalitat.
Aquesta última part de la prova pilot amb els alumnes es realitzarà a partir del setembre.
Per més informació: www.ruralvirtualclassroom.eu
E+ VIRTUAL CLASSROOM
El projecte EU Rural Virtual Classroom, fortament lligat a les TIC, té com a objectiu esdevenir un espai educatiu virtual col·laboratiu en temps real on les escoles rurals podran donar-se suport mútuament, reduint les seves mancances en docents, continguts i activitats de forma immediata i dinàmica.
PARTNERSHIP
Estela Cántabra, Istituto Omnicomprensivo Di Bobbio, Associació d’Iniciatives Rurals de Catalunya, Universidad De Deusto, Roscommon LEADER Partnership i Vytauto Didziojo Universitetas.