Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Ctra. Sant Llorenç de Morunys, Km 2
25280 Solsona (Lleida)
T+ 93 653 94 19 | secretaria@arca-dr.cat

Raül Manzano i Miquel Payaró: “Cal garantir l’accés a l’educació rural en totes les franges d’edat”

Raül Manzano és membre de la Federació Moviments Renovació Pedagògica de Catalunya, i Miquel Payaró forma part del Secretariat Escola Rural de Catalunya. En aquesta entrevista parlem amb ells sobre que opinen del desenvolupament de l'Agenda Rural de Catalunya, així com de quins aspectes importants del seu àmbit d’actuació consideren clau treballar en un futur immediat als territoris rurals.

Raül Manzano i Miquel Payaró.
Raül Manzano i Miquel Payaró

Què en penseu de que s’estigui desenvolupant l’Agenda Rural de Catalunya?

Calia situar els territoris rurals i les seves necessitats al centre d’un debat en el qual poguessin participar diferents agents i representants de col·lectius diversos, ja que les realitats del món rural són diverses amb reptes comuns i d’altres d’específics. Creiem que aquesta és la tasca que està desenvolupant l’Agenda Rural de Catalunya. Era necessari que es creessin aquests espais de debat, que s’analitzessin aquests reptes i que es cerquessin quines actuacions i accions calen per al desenvolupament territorial, i que es pugui definir quin ha de ser el futur del món rural català.

La forma en què s’està portant a terme, a través dels diferents àmbits d’actuació ( persones i benestar, repte demogràfic, gestió forestal, sistema agroalimentari,...), i a través d’una recollida de propostes inicial a través dels diferents agents en sessions autogestionades, d’uns debats territorials a partir d’aquestes propostes inicials i, finalment, d’una priorització d’accions, ens sembla una bona manera de gestionar el desenvolupament de l’Agenda Rural i d’aconseguir una àmplia participació dels diferents sectosr, que segur li afegeix valor perquè pot esdevenir agenda de les organitzacions, de les entitats i de les persones que viuen i treballen al món rural català.

Quins aspectes importants del vostre àmbit d’actuació considereu clau treballar en un futur immediat als territoris rurals?

El nostre àmbit és molt ampli: persones, benestar i repte demogràfic. Abarca molts sectors: sanitat, educació, cultura, gent gran, serveis socials i cohesió social, habitatge i població i arrelament. Per la nostra formació, per la nostra activitat en el món de l’educació i des de la nostra perspectiva, juntament amb la sectorial d’educació de micropobles i el grup d’educació a temps complet (Ed 360) de les terres de Lleida, ens hem centrat molt en els aspectes que tenen a veure amb l’escola rural, comunitat i educació al llarg i ample de la vida. En aquest sentit, i per garantir la millora dels serveis necessaris per al desenvolupament de les persones, la igualtat d’oportunitats i el seu acompanyament  prioritzem que cal:

Garantir l’accés a l’educació rural al llarg de la vida en totes les franges d’edat, amb un desplaçament raonable i sostenible del domicili. No tancar cap escola rural sempre i quan sigui sostenible i hi hagi un mínim de demanda, tenint en compte criteris d’equilibri territorial i risc de despoblament. Oferir acompanyament als ajuntaments per preservar el futur de les escoles rurals i les escoles bressols com a serveis essencials. I adequar les ràtios en funció de la situació multigrau de l’escola o la Zona Escolar Rural (ZER).

Com podeu contribuir des del Secretariat d’Escola Rural de Catalunya en el desenvolupament de l’Agenda Rural de Catalunya?

Per ara, i com a àmbit de la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya, hem participat en totes les fases inicials de desenvolupament de l’Agenda Rural. Ja hem assenyalat anteriorment que ho hem fet conjuntament amb altres grups implicats en el món educatiu i d’escola rural. I, de fet, ens ha servit per crear lligams per continuar treballant en temes d’escola rural i de poble amb ells. En aquest procés vam prioritzar setze accions que formaran part del redactat de l’Agenda. Segurament que des del Secretariat podrem ajudar a difondre, fer conèixer i fer un seguiment en l’aplicació de les accions i conclusions de l’Agenda a totes les ZER (Zones escoles Rurals), a les escoles que les formen i a les escoles no agrupades a ZER. I també al Departament d’Educació a través de la interlocució directa amb els seus màxims responsables, i de la participació en la Taula de Rurals.

Com creieu que l’Agenda Rural de Catalunya pot beneficiar la feina que feu des de les vostres entitats?

En realitat ja ho ha fet. La nostra manera d’entendre l’educació és holística: la comunitat i l’entorn hi tenen un paper molt rellevant. L’oportunitat de construir l’Agenda amb els agents i organitzacions clau per al món rural del nostre país ens permet obrir més la mirada, comprendre millor la realitat i cercar accions comunes. En aquest sentit, hem vist com les propostes educatives prenen sentit i tenen coherència en aquest marc comú. Aquest treball en xarxa que s’ha iniciat en el disseny de l’agenda, si pot tenir continuïtat en el seu desenvolupament, seguiment i avaluació, pensem que pot generar lligams i complicitats entre entitats del món econòmic, cultural, social, i educatiu del nostre país. I ho veiem una oportunitat de cara a la generació futura de propostes sentides i amb sentit. D’altra banda, durant aquest procés hem vist com s’endreçaven, ordenaven i prioritzaven les accions educatives, amb una participació àmplia i diversa. Les propostes de l’àmbit educatiu sorgides de l’Agenda estan legitimades pel procediment obert i transparent que s’ha realitzat. Per tant, són una oportunitat per a la  reflexió, la contextualització i l’aprofundiment en cada escola, en cada ZER, en cada poble del nostre país.