"Un dels reptes més importants de les empreses rurals és poder arribar al client final d’una forma directa"
La Isabel Guash és propietària de l'obrador l'Esquella. Fa un temps es va instal·lar a Bellver de Cerdanya, per poder obrir, amb el seu company, el seu propi projecte. Amb ella parlem sobre les dificultats amb les que s'hi va trobar, o què va trobar a faltar, però també sobre les avantatges d'obrir un negoci en el món rural.
- Què et va impulsar a crear el teu negoci al món rural?
Fa anys que vaig arribar a la zona de l’Alt Urgell per dedicar-me a la meva professió, veterinària, concretament en granges de vaques lleteres. Inicialment em vaig dedicar a la clínica i reproducció i posteriorment a la recerca.
L’experiència laboral em va donar els coneixements per crear el meu propi negoci. La situació familiar, l’arribada d’un fill i la sintonia amb el meu company van generar un ambient favorable per emprendre un projecte somiat.
- Què et va atreure de Bellver de Cerdanya? Perquè vas escollir Bellver de Cerdanya i no un altre poble?
El context familiar va fer que ens instal·léssim a Bellver. Per altra, banda Bellver de Cerdanya és una poble que gaudeix d’una població permanent, és a dir, hi ha part important dels habitants que hi viuen tot l’any i això genera un ambient enriquidor en quant a la vida personal i familiar i una oferta de serveis superior a la de poblacions molt petites.
- Què és el que més et va costar o vas trobar a faltar per crear la teva empresa a Bellver de Cerdanya?
La part més complicada va ser trobar l’espai amb els requisits que nosaltres teníem per desenvolupar la nostra activitat. Volíem que l’obrador de l’Esquella a més de ser el lloc on elaboràvem els productes làctics, permetés veure com i on ho fem i, per tant, necessitàvem un local amb unes característiques concretes.
- Quins consideres que són els principals reptes que té una empresa al món rural? I les principals oportunitats?
Per a nosaltres, el repte principal -però que alhora és una oportunitat-, és la “d’aprendre de tot”, en el nostre cas, com el de moltes empreses familiars, una mateixa persona assumeix molts càrrecs: et formes com a elaborador, comercial, en economia, màrqueting, etc.
Un altre dels reptes més importants de les empreses rurals és poder arribar al client final d’una forma directa per mostrar i poder explicar els valors i la filosofia que hi ha darrera del projecte.
Com a oportunitat destacaria el fet que en les zones rurals és més fàcil accedir a les persones i professionals que et poden ajudar a desenvolupar el projecte.
Per altra banda, l’accés a productes alimentaris de qualitat i la relació directa amb les persones que produeixen els aliments és una fortalesa d’emprendre en un entorn rural.
- Ens podries explicar una mica el teu projecte?
L’Esquella és un projecte familiar on elaborem llet fresca pasteuritzada, iogurts, mató i formatge. Els valors principals son:
- La qualitat del producte, ja que utilitzem llet de vaques i cabres de ramats de la nostra zona amb un maneig excel·lent i una qualitat alimentaria destacable. I ingredients com melmelades, xarops i mel d’artesans locals.
- La sostenibilitat i respecte pel medi ambient, posant un clar enfoc en la reducció de generació de residus i ús de materials mínimament contaminants.
- La confiança, establint un vincle directe amb el nostre consumidor i explicant i mostrant com treballem.
- Com et sembla que es podria millorar la implantació d’empreses al món rural i, en especial, als petits municipis?
En la meva opinió, la creació i organització d’espais que permetin compartir recursos pot ser interessant, tant per implantar noves empreses com per generar sinèrgies entre les ja existents. Per posar algun exemple, diria espais de coworking, magatzems compartits, sistemes de compres conjuntes (a nivell energètic o de materials), distribucions compartides etc.
També destacar que l’existència de les ajudes LEADER, així com les formacions que s’ofereixen per part del Consell Comarcal, són una eina clau per generar un ambient favorable per la implantació de nous projectes i la millora dels que ja estan funcionant.
- Què creus que caldria fer per potenciar l’emprenedoria jove?
Possiblement la població jove amb el context actual té dues dificultats molt rellevants: per una banda, les oportunitats laborals, i, per altra, els recursos econòmics.
Pel que fa a la primera, personalment penso que l’experiència laboral en la majoria de casos és necessària per poder emprendre amb unes garanties d’èxit superiors, per tant en aquest sentit és útil facilitar l’accés dels joves a les empreses amb ajudes econòmiques.
Respecte a la segona, l’existència de campanyes o iniciatives que permetin als joves desenvolupar els seus projectes facilitant-los l’accés a una economia de la qual en moltes ocasions no disposen, també és un factor clau.