La pagesia del Camp de Tarragona només reté un 6,5% del valor dels seus productes
Un estudi analitza la cadena de valor agroalimentària al Camp de Tarragona i cerca solucions per incrementar la renda dels petits productors.
El Palau Bofarull de Reus ha acollit, aquest dilluns, la jornada de presentació de l’estudi Anàlisi territorial de la cadena de valor agroalimentària a l’espai agrari del Camp de Tarragona. L’estudi va ser encarregat per l’Associació d’Iniciatives Rurals de Catalunya (ARCA) en el marc del “PECT Pobles Vius i Actius”, un projecte de desenvolupament rural coordinat per la Diputació de Tarragona, i l’ha realitzat l’empresa Aretian, sorgida de la Universitat de Harvard de la mà de l’urbanista català Ramon Gras.
L’estudi posa de manifest, a través d’una anàlisi exhaustiva de la producció agroramadera i el teixit empresarial, que els productors agraris del Camp de Tarragona només retenen, de mitjana, un 6,5% del valor total de la cadena de valor agroalimentària, mentre que el 93,5% restant se’l distribueixen els intermediaris que actuen en les fases posteriors a la producció: transformació, envasat, etiquetatge, distribució i venda. Fruit d’aquesta anàlisi, l’estudi subratlla la necessitat de crear cadenes de subministrament de propietat i explotació local, amb l’objectiu d’incrementar els ingressos dels petits productors agraris i, alhora, fer créixer el consum de productes locals.
En aquest sentit, l’equip liderat per Ramon Gras suggereix crear una xarxa de “campus agrotecnològics” repartits per tot el territori, on cada campus actuaria com un gran centre de processament, envasat, logística i venda dels productes estrella de la seva zona. Alhora, els campus haurien d’estar vinculats a les universitats i centres de recerca més afins, de tal manera que això promouria i facilitaria la innovació constant en el sector productiu. En definitiva, Gras i el seu equip, proposen aprofitar l’estructura i la tradició cooperativista del Camp de Tarragona per anar un pas més enllà i incrementar l’aposta per la transformació de productes amb alt valor afegit, la creació de marca, el desenvolupament d’estratègies comercials i la innovació. D’aquesta manera, argumenten, els pagesos podrien arribar a retenir fins a un 75% del valor total dels productes i el consum de productes locals podria passar de l’actual 23% fins al 55%.
L’elaboració de l’estudi s’ha realitzat sota la supervisió i el seguiment d’un grup de treball integrat per les oficines comarcals del Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural al Camp de Tarragona, el Consorci Leader de Desenvolupament Rural del Camp, la Diputació de Tarragona i l’ARCA.
La jornada de presentació de l’estudi ha estat inaugurada pel diputat delegat de Medi Ambient, Salut Pública i Territori de la Diputació de Tarragona, el Sr. Josep Forasté; la directora dels Serveis Territorials del Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural a Tarragona, la Sra. Glòria Tibau; i la secretària d’ARCA, la Sra. Rosa M. Abelló, que han subratllat la importància de construir xarxes i disposar de dades fiables per poder actuar al territori.
Posteriorment, ha estat el propi Ramon Gras qui ha presentat l’estudi, detallant la metodologia utilitzada per l’equip d’Aretian, els resultats de l’anàlisi efectuada i les recomanacions que se’n deriven. Segons Gras, la competitivitat dels petits productors passa per seguir tres grans estratègies: la generació d’economies d’escala, la integració vertical del sector i la innovació i recerca contínua.
Un cop finalitzada la presentació de l’estudi, la jornada s’ha complementat amb la intervenció de tres ponents invitats per tal de donar a conèixer i posar en valor algunes iniciatives d’innovació agroalimentària que ja s’estan duent a terme al Camp de Tarragona i que, al mateix temps, poden sortir reforçades amb les idees que proposa l’estudi. En primer lloc, Albert Rovira, vocal de la cooperativa Fet a la Conca, ha explicat l’origen i l’activitat d’aquesta entitat, com un exemple d’associacionisme i venda conjunta a la Conca de Barberà. En segon lloc, Sergi de Lamo, director general del VITEC, ha explicat com funciona la col·laboració entre aquest centre de recerca i les Denominacions d’Origen i les cooperatives vitivinícoles del Priorat. Finalment, Jaume Salvat, director de l’Oficina Tècnica de l’Avellana, ha explicat com s’està impulsant el sector de l’avellana a partir de la cooperació entre Eurecat i el sector productiu.
Per acabar la sessió del matí, el cap de l’Àrea de Projectes Europeus i Regió del Coneixement de la Diputació de Tarragona, Josep M. Elorduy; i el coordinador tècnic d’ARCA, Eduard Trepat, han estat els encarregats d’extreure conclusions i reflexionar sobre el futur. Elorduy ha posat l’èmfasi en la necessitat de col·laboració entre l’acadèmia i el sector productiu, apuntant que malgrat no sigui una col·laboració fàcil, aquests actors “s’han d’asseure més sovint”.
A la tarda, després d’un espai de networking i dinar a peu dret, la jornada ha conclòs amb una sessió tècnica d’intercanvi de projectes territorials, on algunes de les entitats presents han explicat diversos projectes vinculats al sector agroalimentari tarragoní, amb l’objectiu de compartir coneixement i generar sinèrgies.
La jornada ha comptat amb un total aproximat de 45 persones assistents i, més enllà de la presentació oficial de l’estudi elaborat per Aretian, també ha servit per crear coneixences, reflexionar i consensuar la direcció que cal seguir per tal de garantir la supervivència d’un sector agrari viu i actiu al Camp de Tarragona.
Projecte PECT “Pobles vius i actius. Territori equilibrat i innovador”
El Projecte d’especialització i competitivitat territorial (PECT) “Pobles vius i actius. Territori equilibrat i innovador” vol lluitar contra el despoblament de les àrees rurals a través de dos àmbits d’actuació: la innovació social i l’especialització intel·ligent. D’una banda, s’aplica la tecnologia a l’escola rural i la cura de la gent gran per tal de millorar la qualitat de vida als pobles. I de l’altra, es posa el focus en el sector vitivinícola, l’agroalimentari i els productes locals per tal de treballar en la seva especialització i augment de competitivitat. Liderat i coordinat per la Diputació de Tarragona, hi participen també la Universitat Rovira i Virgili, el Consell Comarcal del Priorat, l’Organisme Autònom de Desenvolupament de la Conca de Barberà (Concactiva), el Parc Tecnològic del Vi (VITEC) i l’Associació d’Iniciatives Rurals de Catalunya (ARCA). El projecte està cofinançat per la Generalitat de Catalunya, en el marc del Programa operatiu FEDER de Catalunya 2014-2020, objectiu d’inversió en creixement i ocupació.